Preskočiť na odkaz na hlavný obsah pomocou prístupového kľúča S.
PortalMenuPortlet
Výsledky konjunkturálneho prieskumu a spotrebiteľská atmosféra na Slovensku v marci 2024
Print Mail PDF TW FB WA

Výsledky konjunkturálneho prieskumu a spotrebiteľská atmosféra na Slovensku v marci 2024

Posledná aktualizácia: 27.03.2024 | Počet zobrazení: 2526
Ilustratívny obrázok/Illustrative image
Vydavateľ: Štatistický úrad SR
Tématická oblasť: Makroekonomické štatistiky
Okruh: Konjunkturálne prieskumy a spotrebiteľské názory
Dátum publikovania: 27.03.2024

Celková nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa zhoršila prvýkrát po predchádzajúcom štvormesačnom raste

Dôvera sa najvýraznejšie znížila medzi podnikateľmi v službách, jej pokles sa však prejavil aj v stavebníctve a obchode. Mierne sa zlepšila nálada v priemysle a u spotrebiteľov. Optimizmus spotrebiteľov je najvyšší od marca 2020.

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku v marci mierne klesla. Hodnota indikátora ekonomického sentimentu (IES) sa medzimesačne znížila o 2,3 bodu na úroveň 104, pričom pokles zaznamenali tri z piatich jeho zložiek. V porovnaní s minulým rokom bola ekonomická nálada pozitívnejšia o 9,7 bodu, mierne však zaostala za dlhodobým priemerom, a to o 2 body.

Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách) a u spotrebiteľov. Čiastkové indikátory sa pohybujú na stupnici od -100 bodov (maximálne pesimistické odpovede) do +100 bodov (maximálne optimistické odpovede).

Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave v marci vzrástol o 3 body na hodnotu -6,3. Vývoj indikátora ovplyvnil očakávaný rast priemyselnej produkcie, najmä vo výrobe ostatných nekovových výrobkov a vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov. V druhom zo spomínaných odvetví bol zaznamenaný aj najvýraznejší nárast objednávok. Tie sa významne zvýšili aj vo výrobe drevených a papierových výrobkov.

Sezónne očistený indikátor dôvery v službách po minulomesačnom výraznom zvýšení v marci klesol o 12,4 bodu na hodnotu 18,3. Pokles bol zaznamenaný vo všetkých troch indikátoroch – podnikateľskej situácii, dopyte, aj očakávanom dopyte. Zhoršenie bolo zaznamenané naprieč viacerými odvetviami. Nepriaznivejší vývoj podnikateľskej situácie avizovali najmä finančné a poisťovacie činnosti. Doterajší dopyt sa znížil hlavne v informáciách a komunikácii a jeho zníženie v nasledujúcich troch mesiacoch predpokladajú najmä administratívne a podporné služby.

Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa po minulomesačnom miernom zhoršení v marci opäť zlepšila a dosiahla najvyššiu hodnotu za posledné štyri roky. Indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) sa v porovnaní s februárom zvýšil o 2,4 bodu na -11. Dlhodobý priemer prevýšil o 9,2 bodu. Spotrebitelia boli optimistickejší pri troch z celkovo štyroch zložiek indikátora. Očakávajú hlavne zlepšenie vývoja celkovej hospodárskej situácie a vývoja nezamestnanosti. Optimistickejší boli aj pri hodnotení vývoja finančnej situácie domácností, zároveň však prejavili mierny pesimizmus pri očakávaných úsporách.

Indikátor dôvery v obchode v marci klesol oproti februáru o 1,7 bodu na hodnotu 5,3. Respondenti hodnotili negatívne súčasný trend podnikateľských aktivít a očakávajú zvýšenie cien tovarov. Zhoršenie podnikateľských aktivít uviedli hlavne v špecializovaných predajniach maloobchodu s ostatným tovarom a rast cien predpokladajú najmä v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach..

S poklesom nálady druhý mesiac po sebe zápasí sektor stavebníctva. V marci sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu klesol o 2 body na -11 vplyvom nepriaznivejších hodnotení celkovej úrovne objednávok. Za nedostatočnú ju označilo 22 % respondentov.

Poznámka: Od zverejnenia údajov za január 2024 sa prechádza na nové bázické obdobie roka 2021, na ktoré boli prepočítané celé časové rady mesačných dát. (Zmeny vo vybraných ukazovateľoch mesačných štatistík).

Zdrojové dáta v DATAcube.:

  • Indikátor ekonomického sentimentu [kp0022ms]
  • Konjunkturálny prieskum v priemysle (mesačný) - podľa NACE Rev. 2 [kp0013ms]
  • Konjunkturálny prieskum v priemysle (mesačný) - podľa veľkosti podnikov [kp0014ms]
  • Konjunkturálny prieskum v stavebníctve (mesačný) - podľa NACE Rev. 2 [kp0015ms]
  • Konjunkturálny prieskum v stavebníctve (mesačný) - podľa veľkosti podnikov [kp0016ms]
  • Konjunkturálny prieskum v službách [kp0019ms]
  • Konjunkturálny prieskum v obchode (mesačný) - podľa NACE Rev. 2 [kp0017ms]
  • Konjunkturálny prieskum v obchode (mesačný) - podľa veľkosti podnikov [kp0018ms]
  • Spotrebiteľský barometer [kp0012ms]
  • Vydal :

  • Štatistický úrad SR
  • Lamačská cesta 3/C
  • 840 05 Bratislava 45
  • Slovenská republika
  • Informačný servis :

  • tel. +421 2 50 236 339
  • +421 2 50 236 335
  • e-mail: info@statistics.sk

Upozornenie: Pri uverejnení celej informatívnej správy alebo jej časti prosíme uviesť zdroj informácií Štatistický úrad Slovenskej republiky. Štatistický úrad SR tvorí kvalitné štatistiky užitočné pre spoločnosť podľa 16 zásad týkajúcich sa inštitucionálneho prostredia, štatistických procesov a výstupov podľa Kódexu postupov pre európsku štatistiku.


/wps/portal/ext/products/informationmessages/inf_sprava_detail Výsledky konjunkturálneho prieskumu a spotrebiteľská atmosféra na Slovensku v marci 2024 Z6_Q7I8BB1A00BL30IJKSNHCF2GU5 /Štatistický úrad SR - Úvodná stránka /Produkty /Katalóg informatívnych správ /Detail