Preskočiť na odkaz na hlavný obsah pomocou prístupového kľúča S.
PortalMenuPortlet
Vývoj spotrebiteľských cien vo februári 2019
Print Mail PDF TW FB WA

Vývoj spotrebiteľských cien vo februári 2019

Posledná aktualizácia: 14.01.2020 | Počet zobrazení: 4982
Ilustratívny obrázok/Illustrative image
Vydavateľ: Štatistický úrad SR
Tématická oblasť: Makroekonomické štatistiky
Okruh: Spotrebiteľské ceny a ceny produkčných štatistík
Dátum publikovania: 14.03.2019

Spotrebiteľské ceny vo februári v porovnaní s januárom v úhrne vzrástli o 0,2 %. Zvýšili sa ceny v odboroch doprava o 1,1 %; reštaurácie a hotely o 0,6 %; zdravotníctvo o 0,5 %; alkoholické nápoje a tabak o 0,4 %; bývanie, voda, elektrina, plyn a ostatné palivá; rekreácia a kultúra zhodne o 0,2 %; potraviny a nealkoholické nápoje; rozličné tovary a služby zhodne o 0,1 %. Klesli ceny odevov a obuvi o 0,9 %. Na januárovej úrovni zostali ceny za nábytok, bytové zariadenie a bežnú údržbu domácnosti; pošty a spoje; vzdelávanie.

Vyššie ceny potravín o 0,3 % ovplyvnilo zvýšenie cien zeleniny (vrátane zemiakov) o 7,9 %; ovocia o 1,4 %; rýb o 0,5 %; mäsa o 0,2 %. Klesli ceny olejov a tukov o 1,7 %; chleba a obilnín o 1,5 %; cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek o 1 %;  mlieka, syrov a vajec o 0,9 %. Znížili sa ceny nealkoholických nápojov o 1,5 % (klesli ceny minerálnych vôd, nealkoholických nápojov a štiav o 3 %, vzrástli ceny kávy, čaju a kakaa o 0,6 %).

Na rast cien zeleniny vplývali vyššie ceny papriky o 30,5 %, bielej kapusty o 23,1 %, šalátových uhoriek o 12,8 %, petržlenu o 11,3 %, cibule o 11,1 %, zeleru o 11 %, paradajok o 9,6 %, zemiakov o 6,6 %, karotky o 3,9 %. Klesli ceny cesnaku o 2 %, karfiolu o 0,6 %. Zvýšenie cien ovocia ovplyvnili vyššie ceny mandarínok o 25 %, citrónov o 4,2 %, jabĺk o 4,1 %. Znížili sa ceny pomarančov o 8 %, stolového hrozna o 6,4 %, banánov o 3,7 %, kiwi o 2,2 %. Rast cien mäsa spôsobilo zvýšenie cien údenín o 0,8 %, hovädzieho mäsa, hydiny zhodne o 0,3 %. Klesli ceny bravčového mäsa o 1 %.  

Zvýšenie cien v odbore alkoholické nápoje a tabak spôsobili vyššie ceny tabaku o 0,8 %; alkoholických nápojov o 0,1 % (vzrástli ceny piva o 1,3 %, destilátov o 0,6 %, klesli ceny vína o 2,4 %). 

Nižšie ceny v odbore odevy a obuv ovplyvnilo zníženie cien obuvi o 1 %; odievania o 0,8 %.  

Rast cien v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a ostatné palivá ovplyvnili vyššie ceny zberu smetí o 1,6 %; služieb na údržbu a opravu obydlia o 0,8 %; materiálov na údržbu a opravu obydlia; ostatných služieb týkajúcich sa obydlia zhodne o 0,5 %; pevných palív o 0,2 %; imputovaného nájomného bývajúcich vlastníkov; tepelnej energie zhodne o 0,1 %. Na úrovni minulého mesiaca zostali ceny skutočného n ájomného plateného nájomníkmi; dodávky vody; odvádzania odpadových vôd; elektriny; plynu.

V odbore nábytok, bytové zariadenie a bežná údržba domácnosti sa zvýšili ceny bytových textílií o 0,9 %; výrobkov zo skla, stolového riadu a potrieb pre domácnosť o 0,4 %; nábytku, bytového zariadenia, kobercov a iných podlahových krytín o 0,3 %. Znížili sa ceny nástrojov a náradia pre dom a záhradu; tovarov a služieb na bežnú údržbu domácnosti zhodne o 0,3 %; domácich spotrebičov o 0,1 %. 

Zvýšenie cien v odbore zdravotníctvo ovplyvnil rast cien zdravotníckych výrobkov, zdravotníckych potrieb a zariadení (farmaceutických výrobkov o 0,5 %, terapeutických pomôcok a zariadení o 0,3 %, ostatných zdravotníckych výrobkov o 0,1 %); nemocničných služieb zhodne o 0,5 %; ambulantných služieb o 0,3 % (služieb stredného zdravotníckeho personálu o 1 %, lekárskych služieb o 0,6 %, služieb zubných lekárov o 0,2 %).

Na rast cien v doprave vplývali vyššie ceny prevádzky prostriedkov osobnej dopravy o 1,9 % (palív a mazadiel pre prostriedky osobnej dopravy o 2,4 %, ostatných služieb spojených s prostriedkami osobnej dopravy o 0,4 %, údržby a opráv o 0,3 %, náhradných dielov a príslušenstva o 0,2 %); dopravných služieb o 0,5 % (leteckej osobnej dopravy o 4,3 %, nezmenili sa ceny cestnej osobnej dopravy, ostatných zakúpených dopravných služieb); nákupu dopravných prostriedkov o 0,1 % (nových motorových vozidiel o 0,1 %).

V odbore pošty a spoje na januárovej úrovni zostali ceny poštových; telefónnych služieb. Zvýšili sa ceny telefónnych zariadení o 0,1 %.

Na zvýšenie cien v odbore rekreácia a kultúra vplývali vyššie ceny ostatných významnejších tovarov dlhodobej spotreby na rekreáciu a kultúru – hudobné nástroje; organizovaných dovolenkových zájazdov zhodne o 0,4 %; rekreačných služieb a kultúry o 0,3 %; novín, kníh a kancelárskych potrieb o 0,2 %; audiovizuálnej a fotografickej techniky o 0,1 %. Nezmenili sa ceny ostatných potrieb a zariadení na rekreáciu, do záhrady a pre domáce zvieratá.

V odbore vzdelávanie na úrovni minulého mesiaca zostali ceny predprimárneho, primárneho; sekundárneho; terciárneho vzdelávania; vzdelávania nedefinovateľného podľa úrovne.

Vyššie ceny v odbore reštaurácie a hotely spôsobil rast cien stravovacích služieb o 0,7 % (v reštauráciách, v kaviarňach o 0,7 %, v závodných jedálňach o 0,5 %, úhrada za stravu v jedálňach pre dôchodcov o 0,4 %). Klesli ceny ubytovacích služieb o 0,1 %.

Rast cien v odbore rozličné tovary a služby ovplyvnili vyššie ceny ostatných služieb inde neklasifikovaných o 0,7 %; sociálnej ochrany o 0,4 % (vzrástla úhrada v dennom stacionári o 0,6 %, úhrada v zariadení sociálnych služieb o 0,5 %, poplatok v súkromných detských jasliach o 0,1 %, klesla úhrada za poskytovanie opatrovateľskej služby o 0,1 %); osobných doplnkov inde neklasifikovaných o 0,1 %. Nezmenili sa ceny osobnej starostlivosti; poistenia (vzrástli ceny poistenia v súvislosti s bývaním o 0,2 %); finančných služieb inde neklasifikovaných.

Vo februári 2019 v porovnaní s februárom 2018 sa spotrebiteľské ceny v úhrne zvýšili o 2,3 %. Vzrástli ceny v odboroch bývanie, vodu, elektrinu, plyn a ostatné palivá o 4,2 %; reštaurácie a hotely o 3,8 %; rozličné tovary a služby o 3 %; potraviny a nealkoholické nápoje o 2,5 %; alkoholické nápoje a tabak o 2,4 %; zdravotníctvo o 2 %; odevy a obuv o 1,6 %; nábytok, bytové zariadenie a bežná údržba domácnosti o 1,3 %; vzdelávanie o 0,9 %; pošty a spoje o 0,8 %; rekreácia a kultúra o 0,6 %. Klesli ceny v doprave o 2,2 %.

V priemere za dva mesiace roku 2019 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2018 sa spotrebiteľské ceny v úhrne zvýšili o 2,2 %.

Index spotrebiteľských cien vo februári oproti januáru vzrástol v domácnostiach zamestnancov, v domácnostiach dôchodcov a v nízkopríjmových domácnostiach zhodne o 0,2 %.

Index spotrebiteľských cien sa vo  februári 2019 medziročne zvýšil za domácnosti zamestnancov o 2,2 %, domácnosti dôchodcov o 2,7 % a za nízkopríjmové domácnosti o 2,4 %.

V priemere za dva mesiace roku 2019 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2018 sa index spotrebiteľských cien zvýšil za domácnosti zamestnancov o 2,2 %, domácnosti dôchodcov o 2,6 % a za nízkopríjmové domácnosti o 2,3 %. 


  • Vydal :

  • Štatistický úrad SR
  • Lamačská cesta 3/C
  • 840 05 Bratislava 45
  • Slovenská republika
  • Informačný servis :

  • tel. +421 2 50 236 339
  • +421 2 50 236 335
  • e-mail: info@statistics.sk

Upozornenie: Pri uverejnení celej informatívnej správy alebo jej časti prosíme uviesť zdroj informácií Štatistický úrad Slovenskej republiky. Štatistický úrad SR tvorí kvalitné štatistiky užitočné pre spoločnosť podľa 16 zásad týkajúcich sa inštitucionálneho prostredia, štatistických procesov a výstupov podľa Kódexu postupov pre európsku štatistiku.


/wps/portal/ext/products/informationmessages/inf_sprava_detail Vývoj spotrebiteľských cien vo februári 2019 Z6_Q7I8BB1A00BL30IJKSNHCF2GU5 /Štatistický úrad SR - Úvodná stránka /Produkty /Katalóg informatívnych správ /Detail