1 KontaktHore | |
---|---|
1.1 Organizácia | Štatistický úrad Slovenskej republiky |
1.2 Adresa | Lamačská cesta 3/C, 840 05 Bratislava |
1.3 Kontaktná osoba | Martina Özoğlu |
1.4 Odbor | Odbor metodiky a syntézy podnikových štatistík |
1.5 Telefón | +421 2 50236 341; +421 2 50236 339 |
1.6 E-mail | info@statistics.sk |
2 Aktualizácia metaúdajovHore | |
---|---|
2.1 Dátum poslednej zmeny | 22.08.2022 |
3 Popis štatistikyHore | |
---|---|
3.1 Popis údajov | |
|
|
3.2 Klasifikačný systém | |
Nie je potrebné aplikovať žiadny klasifikačný systém pri zisťovaní. |
|
3.3 Pokrytie štatistických oblastí a okruhov | |
Domáci a výjazdový cestovný ruch (cesty podniknuté rezidentmi Slovenskej republiky v rámci Slovenskej republiky a ich vycestovania do zahraničia). |
|
3.4 Štatistické pojmy a definície | |
Cestovný ruch - zahŕňa aktivity ľudí cestujúcich do hlavného cieľového miesta mimo svojho obvyklého prostredia na menej ako 1 rok za akýmkoľvek hlavným účelom (dovolenka, voľný čas, rekreácia, služobný účel, iný osobný účel) iným, ako je zamestnať sa rezidentským subjektom v navštívenom mieste/krajine. Cestovanie sa vzťahuje k činnostiam cestujúcich.
Štatistické pojmy a definície sú v súlade s
Nariadením 692/2011 o európskej štatistike
cestovného ruchu, jeho delegovaným Nariadením 2019/1681 a Metodickým manuálom štatistík cestovného ruchu verzia 3.1.
|
|
3.5 Štatistická jednotka | |
|
|
3.6 Cieľová populácia | |
Populácia Slovenskej republiky vo veku 15 a viac rokov okrem študentov žijúcich na internátoch, osôb žijúcich v kláštoroch, členov slovenských veľvyslanectiev a inštitúcií v zahraničí. |
|
3.7 Geografické pokrytie | |
Do zisťovania sú zaradené domácnosti podľa náhodného výberu v rámci regiónov, vekovej skupiny a pohlavia. Výberový súbor je určený na 5 rokov. Výberová vzorka je matematicko-štatistickými metódami prepočítaná na celú populáciu Slovenskej republiky staršiu ako 15 rokov v rámci celého územia Slovenskej republiky. |
|
3.8 Časové pokrytie | |
|
|
3.9 Bázické obdobie | |
Nerelevantné. Údaje sú prezentované v absolútnych hodnotách. |
4 Merná jednotkaHore | |
---|---|
Počet ciest, osoby. Údaje o výdavkoch respondentov sú prezentované v eurách. |
5 Referenčné obdobieHore | |
---|---|
Rok 2020. |
6 Inštitucionálny mandátHore | |
---|---|
6.1 Právne akty a iné dohody | |
NARIADENIE 692/2011 o európskej štatistike cestovného ruchu
DELEGOVANÉ NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2019/1681
Metodický manuál štatistík cestovného ruchu VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) č. 1051/2011
|
|
6.2 Spoločné využívanie údajov | |
Štatistické informácie zo zisťovania sú zdrojom pre plnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z požiadaviek európskeho štatistického systému, požiadaviek medzinárodných inštitúcii, na zabezpečenie potrieb informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky. Štatistické výstupy sú v pravidelnej periodicite poskytované medzinárodným a národným organizáciám a to OECD, OSN, Národnej banke Slovenska, ústredným orgánom štátnej správy, profesným a odborovým združeniam v cestovnom ruchu. Údaje sú používané taktiež expertmi na zostavenie Satelitného účtu cestovného ruchu.
|
7 Štatistická dôvernosťHore | |
---|---|
7.1 Politika štatistickej dôvernosti | |
Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. V súlade so zákonom o štátnej štatistike č. 540/2001 Z.z. §2g a §30 nemôže ŠÚ SR zverejňovať dôverné štatistické údaje, ale len informácie, ktoré vznikli sumarizáciou dôverných štatistických údajov, ktorá neumožňujú priamu alebo nepriamu identifikáciu spravodajskej jednotky. Smernica o ochrane dôverných štatistických údajov upravuje spôsob riadenia a realizácie činností súvisiacich so zabezpečovaním ochrany dôverných štatistických údajov v Štatistickom úrade SR. Interný metodický pokyn Štatistického úradu SR č. MET-4/2019 k upravuje konkrétne metódy a hodnoty parametrov využívané pri ochrane dôverných štatistických údajov jednotlivých štatistických zisťovaní a súborov dát uvedené v Smernici o ochrane dôverných štatistických údajov, ev. č. SME – 1/2015.
|
|
7.2 Zaobchádzanie s údajmi | |
Údaje sa poskytujú iba ako agregovaný súbor dát. |
8 Politika zverejňovaniaHore | |
---|---|
8.1 Kalendár prvého zverejnenia | |
Kalendár prvého zverejnenia obsahuje časový harmonogram prvého publikovania vybraných ukazovateľov v najbližších mesiacoch. Kalendár je aktualizovaný mesačne. V edičnom programe sa berú do úvahy dátumy zverejnenia definované Eurostatom. Edičný program vychádza každý rok. Obsahuje informácie o konkrétnych publikáciách, periodicite a dátumoch vydania. V auguste 2021 boli zverejnené údaje o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu za rok 2020.
|
|
8.2 Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia | |
Kalendár prvého zverejnenia je verejne prístupný. Je k dispozícii na webovej stránke úradu. Používatelia sú tiež informovaní o dostupnosti kalendára prvého zverejnenia v oznámení uverejnenom v publikácii príslušnej činnosti. |
|
8.3 Prístup používateľov k štatistickým informáciám | |
Zákon 540 z 29. novembra 2001 o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov, časť 5 Šírenie štatistických informácií v článkoch 29 a 30 ukladá povinnosť zachovávať mlčanlivosť a ochranu údajov. Je k dispozícii aj bezplatne na webovej stránke v slovenskom a anglickom jazyku. Informačná služba ŠÚ SR poskytuje užívateľom tieto informácie na požiadanie bezplatne. Konzultácie s používateľmi:
Prvé zverejnenie údajov má formu Informatívnej správy zverejnenej na internetovej stránke úradu alebo formou tlačovej besedy. Podľa stanoveného princípu rovnakého prístupu ku všetkým užívateľom sú údaje v rovnakom čase dostupné pre všetkých a zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (HYPERLINK "http://slovak.statistics.sk/" \t "_blank" www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ a zároveň sú k dispozícii u hovorcu ŠÚ SR (tel. 02/50 236 553). |
10 Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore | |
---|---|
10.1 Tlačové správy | |
|
|
10.2 Publikácie | |
Základné ukazovatele dovolenkové a služobné cesty za rok 2020 (Jazykové verzie: SK / EN) - pravidelná ročná publikácia s údajmi o dovolenkových a služobných cestách obyvateľov Slovenska, v Slovenskej republike a zahraničí, rozdelené podľa dĺžky pobytu, spôsobu ubytovania, dopravy a vekovej kategórie. |
|
10.3 On-line databázy | |
|
|
10.4 Prístup k mikroúdajom | |
Užívateľom sú poskytované agregované údaje, mikrodáta nie sú zverejňované. |
|
10.5 Iné | |
Medzinárodné a národné organizácie majú zadefinované aj vlastné špecifické výstupy, ktoré sú poskytované najmä pre OECD a OSN. |
|
10.6 Dokumentácia o metodike | |
Ročná publikácia Základné ukazovatele dovolenkové a služobné cesty za rok 2020 (Jazykové verzie: SK / EN) obsahuje časť Metodické vysvetlivky a kontakt na metodického pracovníka a informačný servis. Na webovej stránke ŠÚ SR sú k dispozícii:
|
|
10.7 Dokumentácia o kvalite | |
Ku kompilácii štatistických výstupov existuje nasledovná interná projektová dokumentácia:
V súčasnosti sa v ročnej periodicite aktualizujú správy o kvalite za vybrané ukazovatele v súlade s ESS Handbook for Quality Reports (EQHQR) na základe požiadaviek Eurostatu v zmysle príslušnej legislatívy. Metodické správy o kvalite sú integrálnou súčasťou IŠIS a aktualizované v zmysle interných smerníc.
|
11 Riadenie kvalityHore | |
---|---|
11.1 Zabezpečovanie kvality | |
Deklarácia kvality vyjadruje základné predstavy a záväzky predsedu a vrcholového manažmentu ŠÚ SR pre politiku kvality ŠÚ SR, ako aj zvyšovanie efektívnosti a účinnosti integrovaného systému manažérstva ŠÚ SR. Politika kvality vychádza z poslania Štatistického úradu poskytovať kvalitné a objektívne štatistické produkty a služby pri dôslednom dodržaní dôvernosti štatistických údajov s cieľom podporiť zvyšovanie informačného a intelektuálneho kapitálu zákazníkov. Týmto spôsobom prispieť k znižovaniu rizika v ich rozhodovacích procesoch a tak podporiť zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja a zvyšovania úrovne Slovenskej republiky ako súčasti EÚ. Poslanie je formulované v stratégii rozvoja Štatistického úradu SR. Politika kvality Príručka kvality popisuje dokumentované postupy systému kvality, ktoré sa používajú pri budovaní, realizácii a neustálom zdokonaľovaní systému manažérstva kvality v Štatistickom úrade Slovenskej republiky. Obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001. Uplatnenie príručky v praxi zabezpečuje, že všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu vytváraných produktov sú plánované, riadené, preskúmavané, vyhodnocované a spĺňajú požiadavky akceptované v objednávke. Základom celého systému manažérstva kvality je Kódex postupov pre európsku štatistiku. Kódex postupov pre európsku štatistiku
|
|
11.2 Hodnotenie kvality | |
|
12 RelevantnosťHore | |
---|---|
12.1 Potreby používateľov | |
Požiadavka vykonávať konzultácie s užívateľmi štatistických informácií je stanovená v samotnom Zákone o štátnej štatistike. Konzultácie pri príprave štátnych štatistických zisťovaní prebiehajú v rámci prípravy Programu štátnych štatistických zisťovaní. Program štátnych štatistických zisťovaní je všeobecne záväzný právny predpis, ktorý zostavuje Štatistický úrad Slovenskej republiky v súčinnosti s ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Obsahuje štatistické zisťovania organizované a vykonávané Štatistickým úradom Slovenskej republiky, ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Štatistický úrad Slovenskej republiky vydáva program štátnych štatistických zisťovaní vyhláškou v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Štatistická rada je stálym poradným orgánom predsedu ŠÚSR, ktorej úlohou je pripravovať a predkladať návrhy a odporúčania ku konceptom štatistických zisťovaní, konzultovať PŠŠZ. V praxi prebiehajú konzultácie s národnými užívateľmi na báze bilaterálnych zmlúv, ako aj v rámci činností, na ktoré sa vzťahuje akčný program. V prípade štatistík cestovného ruchu má ŠÚ SR bohatú komunikáciu s odborom Ministerstva dopravy a výstavby SR zodpovedným za oblasť cestovného ruchu, ako aj s Národnou bankou Slovenska. Údaje o cestovnom ruchu uspokojujú potreby vnútroštátnych používateľov. Hlavnými používateľmi sú vláda SR, ministerstvá, národná banka, médiá a študenti.
|
|
12.2 Spokojnosť používateľov | |
Štatistický úrad SR uskutočňuje od roku 2009 v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami. Cieľom prieskumov je zistiť spokojnosť zákazníkov s produktmi a službami ŠÚ SR, získať informácie o používateľoch, ich záujme a názore na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané skutočnosti sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR. Plnenie uvedeného cieľa úrad monitoruje aj pomocou ukazovateľov dôveryhodnosť ŠÚ SR a miera využívania poskytovaných informácií verejnosťou. ŠÚ SR uskutočňuje prieskumy dôveryhodnosti prostredníctvom externej nezávislej organizácie jedenkrát za 2 roky, so zámerom zabezpečiť objektívnosť a nespochybniteľnosť výsledkov z pohľadu verejnosti. Jedným z cieľov Stratégie ŠÚ SR 2022 je orientácia na zákazníka. Strategickým cieľom je poskytovať štatistické produkty a služby, ktoré uspokoja existujúce a nové potreby zákazníkov a budú prínosom pre tvorbu a monitorovanie implementácie rôznych politík a pri rozhodovacích procesoch. Vytvárať partnerské vzťahy s kľúčovými zákazníkmi, dodávateľmi údajov a v súlade s naplnením koordinačnej role s partnermi prispievajúcimi k tvorbe týchto produktov. Tento cieľ bude ŠÚ SR napĺňať cez realizáciu zámerov, ktoré zabezpečia poskytovanie štatistických výstupov predstavujúcich hodnotu pre zákazníka v súlade so stratégiou diferenciácie - odlíšenia sa od iných hráčov v čiastkových oblastiach pôsobenia ŠÚ SR.
|
|
12.3 Úplnosť štatistických informácií | |
Štatistické zisťovanie je realizované v súlade s požiadavkami Nariadenia 692/2011 o európskej štatistike cestovného ruchu, jeho delegovaným Nariadením 2019/1681 ako aj s odporúčaniami stanovenými v Metodickom manuáli pre štatistiku cestovného ruchu. |
13 Presnosť a spoľahlivosťHore | |
---|---|
13.1 Celková presnosť | |
Veľkosť výberového súboru zisťovania vychádza zo systému výberového zisťovania pracovných síl VZPS (prvej návštevy v domácnosti). Vzorka VZPS a CR 3-04 je založená na sčítaní obyvateľov, ktoré sa uskutočnilo raz za desať rokov (naposledy v roku 2011). |
|
13.2 Výberové chyby | |
Nadhodnotenie: Vo výberovej vzorke sa môžu vyskytnúť byty rekreačné alebo na komerčné využitie, byty s nesprávnymi adresami alebo dočasne prázdne byty (žiadne osoby s obvyklým pobytom). V týchto prípadoch dochádza k nadmernému pokrytiu. Podhodnotenie: Do rozsahu pôsobnosti nepatria členovia domácnosti kolektívnych domácností, osoby žijúce v kláštoroch, členovia slovenských ambasád a inštitúcií v zahraničí a študenti a študenti žijúci na internátoch alebo internátnych školách. Za tieto osoby sa údaje nezhromažďujú.
|
|
13.3 Nevýberové chyby | |
V roku 2020 predstavovala miera jednotkovej neodpovede 0,7%. Dopočty sa používajú na riešenie neodpovedí, resp. nepresnosti, neúplnej odpovede, štatistickej jednotky. Miera neodpovede položiek je v kvalitatívnych premenných nižšia ako 1%. |
14 Včasnosť a dochvíľnosťHore | |
---|---|
14.1 Včasnosť | |
Definitívne výsledky u CR3-04 sú zverejnené do 8 mesiacov od ukončenia referenčného obdobia, t.j. do konca augusta. |
|
14.2 Dochvíľnosť | |
Termíny zverejnenia boli dodržané. |
15 Porovnateľnosť a koherentnosťHore | |
---|---|
15.1 Geografická porovnateľnosť | |
Ukazovatele zo zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu sú kompilované za celé územie Slovenskej republiky.
|
|
15.2 Porovnateľnosť v čase | |
Porovnateľné časové rady: 2003-2012 a následne 2013-2018. Zlom v časových radoch medzi rokmi 2012 a 2013 je spôsobený metodickými zmenami v spracovaní údajov (zber údajov je novo realizovaný v rámci výberového zisťovania pracovných síl, veľkosť výberového zisťovania z prieskumu cestovného ruchu je založená na zisťovaní VZPS, údaje boli zisťované v rámci poslednej návštevy domácnosti vo VZPS a od roku 2018 pri prvej návšteve domácnosti. |
|
15.3 Prierezová koherentnosť | |
Údaje sú súčasťou komplexných výstupov štatistiky cestovného ruchu spolu s relevantnými výsledkami štatistických zisťovaní Mesačný výkaz o činnosti ubytovacieho zariadenia (CR 1-12) a Ročný výkaz o vybraných službách v cestovnom ruchu (CR 6-01). |
|
15.4 Vnútorná koherentnosť | |
|
16 Náklady a záťaž respondentovHore | |
---|---|
Výberová vzorka : 2050 domácností štvrťročne, t.j. odhadom 18 860 osôb ročne (respondentov). Priemerný čas rozhovoru — za celú domácnosť: 13,6 minút.
|
17 Revízia údajovHore | |
---|---|
17.1 Politika revízií | |
Revízna politika upravuje základné pravidlá a všeobecné postupy uplatňované pri revíziách na v ŠÚSR a je stanovená v SME-2/2021. Rovnaká politika revízií sa uplatňuje voči národným a medzinárodným užívateľom. V zmysle revíznej politiky je pri revidovaných údajov vždy uvedený dôvod resp. charakter revízie. Politika revízií ako aj kalendár revízií je užívateľom dostupný na portáli ŠÚSR.
Z vecného hľadiska sa za dôvod revízie považuje
Z časového hľadiska delíme revízie na
|
|
17.2 Revízia údajov v praxi | |
Zverejňujú sa iba konečné údaje. |
18 Štatistické spracovanieHore | |
---|---|
18.1 Zdrojové údaje | |
Výberová vzorka je určená stratifikovaným dvojstupňovým pravdepodobnostným výberom bytových jednotiek, pričom sa ako základ použilo sčítanie obyvateľov z roku 2011. Rámec výberovej vzorky bol naposledy aktualizovaný v roku 2018. Vrstvy sú tvorené (79) okresmi (zodpovedajú úrovni NUTS 4). Primárne jednotky odberu vzoriek (PŠJ) zodpovedajú administratívnym jednotkám sčítania ľudu. Vyberajú sa v prvom štádiu tvorby výberovej vzorky v každom okrese s pravdepodobnosťou úmernou veľkosti obyvateľstva okresu. Každá PŠJ môže byť vybraná viackrát. V druhej fáze sa bytové jednotky vyberajú z každej inštancie PŠJ pomocou jednoduchej metódy náhodného výberu. V rámci zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu je modul pripojený k VZPS a dopytuje sa počas prvej návštevy domácnosti VZPS. |
|
18.2 Periodicita zberu údajov | |
Štvrťročne. |
|
18.3 Zber údajov | |
Zber údajov zabezpečuje sekcia zberu a spracovania dát v priemysle a terénnych zisťovaní v Banskej Bystrici. V rámci zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu (modul pripojený k VZPS) sa počas prvej návštevy domácnosti VZPS vedú rozhovory so všetkými jednotlivcami vo veku nad 15 rokov v domácnostiach žijúcich vo vybratých obydliach. Vykonáva sa 5 návštev v jednom byte na zhromažďovanie údajov o VZPS a počas prvej návštevy opytovateľ zisťuje aj údaje zo zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu. Údaje za študentov žijúcich mimo obvyklého prostredia (a domácnosti) na internátoch, študentov žijúcich v internátnych školách a iných typoch bytov sa nezisťujú.
|
|
18.4 Validácia údajov | |
Kontrola a validácia údajov sa vykonáva podľa vnútroštátnych pravidiel validácie a Eurostatu podľa vnútroštátneho technického projektu prieskumu. Po zbere údajov nasleduje proces validácie na základe pravidiel logickej kontroly a pravidiel validácie podľa nariadenia 692/2011. Agregované údaje sa porovnávajú s predchádzajúcim obdobím. |
|
18.5 Spôsob spracovania údajov | |
Údaje o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu sa zbierajú štvrťročne. |
|
18.6 Úprava údajov | |
Položkové neodpovede respondentov sa imputujú z relevantných údajov ubytovacej štatistiky CR 1-12 (priemerná cena ubytovania za noc podľa kategórie ubytovania a podľa regiónu) a používajú pri imputácii výdavkov na ubytovanie v domácom a zahraničnom zisťovaní. Údaje z organizovaného cestovného ruchu (CR 6-01) sa využívajú na imputácie výdavkových údajov z hľadiska ceny zájazdu. Výsledky z výberového zisťovania sú matematicko-štatistickými metódami dopočítané na celú populáciu ľudí vo veku 15 a viac rokov. |
19 PoznámkaHore | |
---|---|
|