1 KontaktHore
1.1 Organizácia Štatistický úrad Slovenskej republiky
1.2 Adresa Miletičova 3, 824 67 Bratislava
1.3 Kontaktná osoba Rastislav Suchovský
1.4 Odbor Odbor analýz a syntéz národných účtov
1.5 Telefón +421 2 50236 341; +421 2 50236 339
1.6 E-mail info@statistics.sk
2 Aktualizácia metaúdajovHore
2.1 Dátum poslednej zmeny 23.07.2020
Popis štatistikyHore
3.1  Popis údajov

Údaje národných účtov sa týkajú všetkých údajov vytvorených a šírených za ekonomiku podľa definícií a usmernení Európskeho systému účtov (ESA 2010).

Tabuľky dodávok a použitia (TDP) a Symetrické input-output tabuľky (SIOT) sú súčasťou transmisijného programu na zasielanie národných účtov.


3.2  Klasifikačný systém

Štatistická klasifikácia ekonomických činností (SK NACE Rev.2).

Štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) 2008.


3.3  Pokrytie štatistických oblastí a okruhov

Tabuľky dodávok a použitia a SIOT opisujú celkovú ekonomiku krajiny.

3.4  Štatistické pojmy a definície

Všetky štatistické pojmy a definície, ktoré sa používajú v národných účtoch, sú popísané v prílohe A nariadenia EÚ č. 549/2013 (metodika ESA 2010).

Tabuľky dodávok a použitia  (TDP) zobrazujú celú ekonomiku podľa odvetví a produktov. Tabuľky zobrazujú prepojenie medzi zložkami hrubej pridanej hodnoty, odvetvovými vstupmi a výstupmi a ponukou a dopytom po produkte. Tabuľky dodávok a použitia prepájajú rôzne inštitucionálne sektory ekonomiky s podrobnými údajmi o dovoze a vývoze výrobkov a služieb, výdavkoch verejnej správy, výdavkoch domácnosti, neziskových inštitúcií slúžiacim domácnostiam a tvorbe kapitálu.

 

Zostavenie tabuliek dodávok a použitia umožňuje overiť konzistentnosť a koherentnosť zložiek národných účtov v jednotnom podrobnom rámci a po začlenení zložiek troch metód merania HDP (t. j. výrobnej, dôchodkovej a výdavkovej) umožní jednotný odhad HDP.

 

Tabuľky dodávok a použitia predstavujú matice, ktoré opisujú hodnoty transakcií s produktmi v národnej ekonomike roztriedené podľa typu produktu a odvetvia. Tieto tabuľky zobrazujú:

a) nákladovú štruktúru produkcie a dôchodkov vytvorených v procese produkcie;

b) toky výrobkov a služieb vyprodukovaných v národnej ekonomike;

c) toky výrobkov a služieb medzi domácou ekonomikou a zahraničím.

 

Tabuľky dodávok a použitia sú ústredným rámcom pre analýzy odvetví. Obsahujú toky na týchto účtoch:

a) účet výrobkov a služieb;

b) účet produkcie;

c) účet tvorby dôchodkov.

Symetrické input-output tabuľky (SIOT) sú odvodené z údajov v tabuľkách dodávok a použitia. Tieto tabuľky obsahujú symetrické (pre každý produkt alebo pre každé odvetvie) tabuľky použitia samostatne pre domácu a dovezenú produkciu. Tvoria teoretický rámec pre štrukturálne analýzy ekonomiky.


3.5  Štatistická jednotka

Nerelevantné pre túto doménu

3.6  Cieľová populácia

Cieľovou populáciou pre tabuľky dodávok a použitia je celková ekonomika krajiny.

3.7  Geografické pokrytie

Geografické pokrytie pre tabuľky dodávok a použitia sú všetky regióny územia Slovenskej republiky.

3.8  Časové pokrytie

Transmisijný program ESA 2010 vo všeobecnosti požaduje tabuľky dodávok a použitia a SIOT od roku 1995.  V databáze Národných účtov v rámci preddefinovaných tabuliek sú TDP publikované za obdobie 1995 - 2016. Údaje za roky 1995 - 2013 zohľadňujú revíziu ročných NÚ zo septembra 2015. Údaje za rok 2014 zohľadňujú revíziu ročných NÚ zo septembra 2017 a údaje za roky 2015 a 2016 zohľadňujú benchmarkovú revíziu zo septembra 2019. SIOT sú zostavované a publikované raz za 5 rokov. V databáze Národných účtov sú publikované SIOT za roky 1995,2000,2005 a 2010 v súlade s revíziou RNÚ zo septembra 2015 a SIOT za rok 2015 v súlade s benchmarkovou revíziou zo septembra 2019.

3.9  Bázické obdobie

Tabuľky dodávok a použitia sa zostavujú a zasielajú do Eurostatu v bežných cenách a stálych cenách predchádzajúceho roka (PPY). SIOT sa zostavujú a zasielajú do Eurostatu v bežných cenách.

Merná jednotkaHore

Údaje do Eurostatu sa zasielajú v mil.Eur. V národnej databáze sú údaje TDP a SIOT v tis. Eur. 


Referenčné obdobieHore

Referenčným obdobím pre ukazovatele je kalendárny rok. 


Inštitucionálny mandátHore
6.1  Právne akty a iné dohody

Na európskej úrovni: 

Národné účty sa zostavujú v súlade s metodikou Európskeho systému národných účtov (ESA 2010), ktorý je prílohou A k nariadeniu (EÚ) č. 549/2013 a stanovuje spoločné normy, definície, klasifikácie a účtovné pravidlá, ktoré sa použijú na zostavenie účtov a tabuliek na porovnateľných základoch.

Transmisijný program ESA 2010 je uvedený v prílohe B nariadenia a stanovuje termíny a rozsah údajov, ktoré je potrebné zasielať Eurostatu podľa metodiky ESA 2010.


Na národnej úrovni:

Zákon NR SR č. 540/2001 o štátnej štatistike upravuje podmienky získavania štatistických informácií potrebných na posudzovanie sociálno-ekonomického vývoja, postavenie a pôsobnosť orgánov vykonávajúcich štátnu štatistiku, úlohy orgánov verejnej moci v oblasti štátnej štatistiky, práva a povinnosti spravodajských jednotiek, ochranu dôverných štatistických údajov pred zneužitím, poskytovanie a zverejňovanie štatistických údajov, zabezpečovanie porovnateľnosti štatistických informácií a plnenie záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv v oblasti štátnej štatistiky, ktorými je SR viazaná.

Štatistické zisťovania sa riadia vyhláškou Program štátnych štatistických zisťovaní na trojročné obdobia, ktorú zostavuje úrad v súčinnosti s ministerstvami a štátnymi organizáciami. Program obsahuje popis a rozsah zisťovaní  vrátane zisťovaní vykonávaných inými ústrednými orgánmi a ministerstvami.

Základné informácie o zostavení programu štátnych štatistických zisťovaní na príslušný rok, počte realizovaných zisťovaní v príslušnom roku a vyhodnotení administratívnej záťaže respondentov sú obsahom ročných správ o plnení programu štátnych štatistických zisťovaní.


6.2  Spoločné využívanie údajov

Údaje národných účtov sú kľúčovými súbormi ukazovateľov, ktoré používajú a zverejňujú mnohé medzinárodné organizácie na zlepšenie konzistentnosti údajov a využívanie synergií na zber a validáciu údajov. Medzirezortná skupina pre hospodársku a finančnú štatistiku bola vytvorená v  roku 2016 (zložená zo zástupcov banky pre medzinárodné zúčtovanie, Európskej centrálnej banky, Eurostatu, MMF, Organizácie pre spolupráca a rozvoj, Organizácie Spojených národov a Svetovej banky) začala v rámci iniciatívy G20 svoju činnosť na zlepšenie zdieľania údajov pre národné účty.


Štatistická dôvernosťHore
7.1  Politika štatistickej dôvernosti

Nariadenie (ES)No 223/2009 o európskej štatistike (odôvodnenie 24 a článok 20 ods. 4) z 11. marca 2009 (Ú. V. ES L 87, s. 164) stanovuje potrebu ustanoviť spoločné zásady a usmernenia na zabezpečenie dôvernosti použitých údajov na tvorbu európskej štatistiky a prístup k týmto dôverným údajom s náležitým zohľadnením technického vývoja a požiadaviek zákazníkov v demokratickej spoločnosti. Kódex postupov európskej štatistiky poskytuje ďalšie podmienky, ktoré štatistické úrady musia dodržiavať v oblasti ochrany dôverných štatistických údajov (zásada 5).

ŠÚ SR zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. V súlade so zákonom o štátnej štatistike č. 540/2001 Z.z. §2g a §30 nemôže ŠÚ SR zverejňovať dôverné štatistické údaje, ale len informácie, ktoré vznikli sumarizáciou dôverných štatistických údajov, ktorá neumožňujú priamu alebo nepriamu identifikáciu spravodajskej jednotky.

Na internej webovej stránke ŠÚ SR je dostupná Smernica o ochrane dôverných štatistických údajov na Štatistickom úrade SR (Ev. Č. SME-1/2015), ktorá upravuje konkrétne metódy a hodnoty parametrov využívané pri ochrane dôverných štatistických údajov jednotlivých štatistických zisťovaní.


7.2  Zaobchádzanie s údajmi

Dôverným štatistickým údajom je údaj, týkajúci sa jednotlivej štatistickej jednotky, ktorý umožňuje jej priamu alebo nepriamu identifikáciu a bol získaný na štatistické účely podľa zákona. ŠÚ SR poskytuje alebo zverejňuje štatistické údaje a informácie bez priamych identifikátorov v takej podobe, aby v nich údaje poskytnuté žiadateľom nemohli byť priamo ani nepriamo identifikované, teda uplatňuje aktívnu ochranu pre všetky spravodajské jednotky.

ŠÚ SR pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov v tabuľkách s agregovanými údajmi uplatňuje vo všetkých prípadoch pravidlo minimálnej frekvencie pre n = 3, t.j. v každej bunke tabuľky sa vyskytuje údaj, ktorý je agregáciu údajov za minimálne 3 spravodajské jednotky.  Problém citlivých buniek sa môže týkať hlavne tabuliek údajov v podrobnejších členeniach.


Politika zverejňovaniaHore
8.1  Kalendár prvého zverejnenia

Tabuľky dodávok a použitia s SIOT sa zverejňujú v národnej databáze údajov zvyčajne do jedného mesiaca po schválení údajov v Eurostate.

8.2  Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia

Nerelevantné pre túto doménu

8.3  Prístup používateľov k štatistickým informáciám

V súlade s právnym rámcom Spoločenstva a Kódexom postupov pre európsku štatistiku (zásada 6 o nestrannosti a objektívnosti, zásada 13 o včasnosti a dochvíľnosti a zásada 15 o prístupnosti a zrozumiteľnosti) údaje národných účtov, ktoré spĺňajú normy kvality vrátane príslušných metaúdajov, by mali byť k dispozícii používateľom. Užívatelia by mali byť informovaní o dostupnosti údajov a o tom, ako sa dajú sprístupniť.

Prístupnosť a zrozumiteľnosť štatistických údajov je jedným z princípov Deklarácie kvality ŠÚ SR.

Nezávislosť a nestrannosť Štatistického úradu SR, ministerstiev a ostatných orgánov štátnej správy a nimi zriadených organizácií pri získavaní, spracúvaní, šírení a vyhodnocovaní štatistických informácií je ustanovená v zákone č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov (odsek 3, časť 2 zákona o štátnej štatistike).


Periodicita zverejňovaniaHore

Údaje sa zverejňujú raz ročne.

10  Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore
10.1  Tlačové správy

Nerelevantné pre túto doménu

10.2  Publikácie

Publikácie, ktoré sa týkajú údajov národných účtov, sa zverejňujú na webovej stránke ŠÚ SR v časti Katalóg publikácií.

K týmto publikáciám, ktoré sa týkajú údajov národných účtov, patria napr. Štatistická ročenka Slovenskej republiky, Štatistická ročenka regiónov Slovenska a Štatistická správa o základných vývojových tendenciách v hospodárstve SR. 


10.3  On-line databázy
Tabuľky dodávok a použitia a SIOT sú publikované pod údajmi Národných účtov v rámci preddefinovaných tabuliek.    


10.4  Prístup k mikroúdajom

Za ukazovatele národných účtov sa mikroúdaje nezverejňujú.

10.5  Iné

Údaje môžu byť poskytované aj v rámci zadefinovaných špecifických výstupov medzinárodným organizáciam, najmä Eurostatu, MMF, OECD, a pod.

10.6  Dokumentácia o metodike

Všeobecný metodologický rámec pre zostavovanie národných účtov v EÚ je metodika ESA 2010.

Všetky dôležité metaúdaje a metodické vysvetlivky za národné účty sú dostupné na stránke ŠÚ SR:

Národné účty – metaúdaje

 Popis novej metodiky ESA 2010, resp. prechod od starej metodiky ESA95 k novej ESA 2010, ako aj ďalšie manuály a príručky sú dostupné na stránke ŠÚ SR:

Nová metodika pre národné účty – ESA 2010

 


10.7  Dokumentácia o kvalite

Dôležitosť národných účtov vyžaduje, aby bola k dispozícii dokumentácia procesov týkajúcich sa  manažmentu kvality a posudzovania kvality. K takejto dokumentácii patrí napríklad Deklarácia kvality ŠÚ SR, ktorá je dostupná na webovej stránke ŠÚ SR.

Takisto sú na stránke ŠÚ SR dostupné správy o kvalite národných účtov, štúdie kvality a správy o analýze revízií:

Správy o kvalite – Národné účty


11  Riadenie kvalityHore
11.1  Zabezpečovanie kvality

Kvalita údajov národných účtov je zaistená exaktným uplatňovaním konceptov ESA 2010 a uplatňovaním smerníc príručky ESS ohľadom správ o kvalite.

Súčasťou politiky revízií je zabezpečenie kvality zdrojových údajov, ktoré vstupujú do kalkulácie indikátorov NÚ, napr. HDP, pri zbere, spracovaní a neskoršom vyhodnotení údajov, aby sa zabezpečila porovnateľnosť údajov na štvrťročnej, ročnej a regionálnej úrovni.

Technická validácia údajov NÚ sa zabezpečuje prostredníctvom IT nástroja „STRUVAL“ a numerickou validáciou údajov cez “CONVAL”.

Manažérsky dohľad nad zberom údajov a zostavovaním štatistických údajov sa pravidelne verifikuje prostredníctvom interných auditov (IA) podľa vopred určeného plánu.

ŠÚ SR je držiteľom certifikátu systému manažérstva kvality podľa ISO 9001:2008, ktorý získal v novembri 2006. V pravidelných intervaloch podstupuje externé dozorné a recertifikačné audity;  v rokoch 2010, 2011, 2013 a 2014 vykonala spoločnosť Bureau Veritas Certification Agency dozorné audity. Recertifikačné audity v rokoch 2009, 2012, 2015 a 2017 potvrdili platnosť certifikátu ŠÚ SR.

Príručka kvality popisuje dokumentované postupy systému kvality, ktoré sa používajú pri budovaní, realizácii a neustálom zdokonaľovaní systému manažérstva kvality v ŠÚ SR. Obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001.


11.2  Hodnotenie kvality

Počas celého procesu zostavovania sa vykonáva niekoľko kontrol kvality údajov národných aj regionálnych účtov, napr. ex-ante (štatistické zdroje), priebežné (výsledky), ex-post (použité metódy) a externé kontroly (Eurostat, Európsky alebo národný dvor audítorov, IMF).

Detailné informácie, ktoré sa týkajú správ o kvalite po odsúhlasení Eurostatom, sú zverejnené na webovej stránke ŠÚ SR , ako je uvedené v bode 8.7.


12  RelevantnosťHore
12.1  Potreby používateľov

Údaje národných účtov poskytujú dôležité informácie, ktoré slúžia na monitorovanie ekonomickej politiky, rozhodovanie, prognózovanie, na administratívne účely, informovanie verejnosti o ekonomickom vývoji (či už priamo alebo nepriamo prostredníctvom tlačových agentúr) a tiež slúžia ako vstupy pri výskume ekonomiky.

Na vnútroštátnej úrovni sú hlavnými používateľmi údajov národných a regionálnych účtov Ministerstvo financií, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, Národná banka Slovenska, Vedecké a akademické spoločnosti a Výskumné ústavy. Ďalšou skupinou používateľov sú študenti, analytici, novinári, zahraničné ambasády na Slovensku a podnikatelia.

Na úrovni EÚ sú hlavnými používateľmi údajov národných účtov hlavne Eurostat, OECD, MMF a rôzne národné štatistické inštitúcie.


12.2  Spokojnosť používateľov

ŠÚ SR pravidelne vyhodnocuje návštevnosť internetovej stránky podľa jednotlivých sekcií a oddelení. Okrem toho uskutočňuje od roku 2009 pravidelne v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami.

Cieľom prieskumov je zistiť spokojnosť zákazníkov s produktmi a službami ŠÚ SR, získať informácie o používateľoch, ich záujme a názore na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané skutočnosti sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR.

Dotazník spokojnosti používateľov, jeho vyhodnotenie ako aj premietnutie relevantných požiadaviek respondentov do plánov činnosti ŠÚ SR sú k dispozícii na webovej stránke ŠÚ SR:

Prieskum spokojnosti


12.3  Úplnosť štatistických informácií

Transmisijný program ESA 2010, ktorý pozostáva z 22 tabuliek zo všetkých oblastí národných účtov určuje minimálny rozsah údajov národných účtov, ktorý musí byť dostupný v každej členskej krajine EÚ.

Úplnosť údajov za tabuľky dodávok a použitia a SIOT je na úrovni 100 %.


13  Presnosť a spoľahlivosťHore
13.1  Celková presnosť

Revízie údajov národných účtov sú podrobne popísané v pravidelných  správach o kvalite údajov HND.

Na národnej úrovni sa zvyčajne vykonávajú štandardné kontroly medzi jednotlivými doménami.

V súčasnosti sú niektoré revízne indikátory predmetom tzv. pilotného cvičenia, ktoré sa zameriava na poskytovanie relevantných informácií v rámci správy o kvalite a v budúcnosti po schválení Eurostatom bude tento postup štandardne aplikovaný v národnej praxi.


13.2  Výberové chyby

Nie je relevantné pre ukazovatele NÚ.

13.3  Nevýberové chyby

Nie je relevantné pre ukazovatele NÚ.

14  Včasnosť a dochvíľnosťHore
14.1  Včasnosť

Transmisijný program ESA 2010 stanovuje požadovaný časový rámec pri všetkých tabuľkách národných účtov.

Tabuľky dodávok a použitia sa zverejňujú len ako definitívny variant T+36 mesiacov od referenčného obdobia v súlade s príslušnou revíziou RNÚ. To isté platí pre SIOT.


14.2  Dochvíľnosť

Údaje národných účtov v rámci transmisijného programu ESA 2010 by sa mali dodávať Eurostatu presne v termínoch, ktoré sú určené v transmisijnom programe (prípadne skôr).

Zvyčajne sú všetky požadované údaje odovzdané načas.

 


15  Porovnateľnosť a koherentnosťHore
15.1  Geografická porovnateľnosť

Geografická porovnateľnosť národných účtov členských krajín EÚ je zabezpečená aplikáciou spoločných pravidiel európskeho systému účtov (ESA 2010). Dá sa uskutočniť aj geografické porovnanie na medzinárodnej úrovni, keďže väčšina mimoeurópskych krajín používa štandardy SNA 2008, ktoré sú v súlade s ESA 2010.

Nemáme žiadne informácie ohľadom chýbajúcej porovnateľnosti.


15.2  Porovnateľnosť v čase

Keďže údaje za všetky referenčné obdobia sa  zostavujú podľa požiadaviek ESA 2010, údaje národných účtov sú plne porovnateľné v celom časovom období. Aj v prípade zásadných zmien metód alebo klasifikácií sa uskutočňujú revízie dlhých časových radov zvyčajne ďaleko do minulosti.

Doteraz sa údaje NÚ zostavovali bez závažných prerušení v časových radoch.


15.3  Prierezová koherentnosť

V rámci systému národných účtov existuje úplná konzistentnosť v oblastiach: ročných a štvrťročných národných účtov, účtov verejnej správy, sektorových účtov, finančných účtov, regionálnych účtov, tabuliek dodávok a použitia. Avšak v praxi niekedy nie je možné zabezpečiť plnú konzistentnosť a preto môžu nastať dočasné odchýlky. Zvyčajne sú výsledkom starších rozdielov.

Vstupom do národných účtov je hlavne prvotná štatistika, ako napríklad štrukturálna podniková štatistika (SBS), krátkodobá štatistika (STS) a štatistika pracovnej sily (LFS). Avšak medzi týmito štatistickými oblasťami a národnými účtami nie je úplná konzistentnosť. Hlavným dôvodom sú rozdiely v konceptoch, definíciách a rozsahu. Platobná bilancia sa tiež používa ako významný zdroj národných účtov. Formulácie a rozsah platobnej bilancie, podľa definície v manuáli BPM6, sú plne kompatibilné s ESA 2010. Premenné platobnej bilancie sú v zásade plne koherentné s príslušnými premennými národných účtov.


15.4  Vnútorná koherentnosť

Údaje za tabuľky dodávok a použitia a SIOT sú plne vnútorne koherentné.


16  Náklady a záťaž respondentovHore

Nie je relevantné za ukazovatele NÚ.

17  Revízia údajovHore
17.1  Politika revízií

Revízna politika je dôležitým nástrojom zvyšovania kvality štatistických údajov. Upravuje základné pravidlá a všeobecné postupy uplatňované pri revíziách v ŠÚ SR.

Za revíziu štatistických údajov sa pre potreby tohto predpisu považuje každá zmena štatistickej hodnoty ukazovateľov uložených v príslušných databázach a verejne publikovaných štatistických údajov. Dôvodom zmien sú zmeny v platnej legislatíve, úprava metodických definícií a postupov, revízie klasifikácií a číselníkov, implementácia nových štatisticko-matematických metód, dostupnosť neskorších presnejších údajov ako aj samotné chyby v zdrojových a vypočítaných dátach. Cieľom revízií je dosiahnutie, resp. zachovanie konzistentnosti obsahu štatistických údajov.

 Základné pravidlá a všeobecné postupy uplatňované pri revíziách na úrade upravuje Smernica SME-1/2020 - Politika revízií ŠU SR a rozhodnutie predsedu ŠÚ SR, ktorým sa vydáva kalendár revízií ŠÚ SR (aktualizovaný každý rok).

 

Zverejňované údaje TDP a SIOT môžu mať tento stupeň kvality:

 Definitívny údaj – údaj, ktorý je zostavený z overených revidovaných výkazov, administratívnych zdrojov a dát získaných na základe spresnených štatisticko – matematických metód a ďalších doplňujúcich informácií. Definitívny údaj sa mení len v prípade mimoriadnych revízií, v opačnom prípade sú tieto údaje nemenné.

 

Avšak z  hľadiska zosúladenia s RNÚ môžu byť TDP a j SIOT revidované. Za dôvod revízie sa považuje:

 

Z časového hľadiska delíme revízie na :
  •  Bežné revízie sú revízie bez zásadných úprav metodík. Ide spravidla o významnejšie opravy údajov vrátane veľkých hodnôt získaných z nových zdrojov. Uskutočňujú sa periodicky v presne stanovených termínoch, pre aktualizáciu mesačných a štvrťročných údajov, až do najbližšieho zverejnenia údajov.
  • Ročné revízie sú revízie, ktoré sa robia ak sú dostupné všetky mesačné, štvrťročné údaje a už sú k dispozícii detailnejšie výsledky z ročných zisťovaní.
  • Mimoriadne a veľké revízie sú revízie definitívnych údajov z dôvodu významných metodických zmien vyplývajúcich z revidovania metodík, zo zmeny postupov štatisticko – matematických metód výpočtov alebo opráv údajov. Mimoriadna revízia môže mať za následok (napr. zmenou definície) narušenie časovej porovnateľnosti údajov.

 Harmonogram revízií ročných a štvrťročných údajov národných účtov sa uskutočňuje v súlade s prílohou B Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č.549/2013 z 21. mája 2013 o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (ESA 2010). Cieľom politiky revízie národných účtov je dosiahnuť konzistenciu v  údajoch odosielaných v rámci Transmisijného programu ESA2010 v súlade s harmonizovanou európskou  revíznou politikou.


17.2  Revízia údajov v praxi

Tabuľky dodávok a použitia (TDP) slúžia na vybilancovanie celého systému národných účtov v rámci 2-miestneho kódu SK NACE Rev.2 a CPA2008, ako základ pre definitívnu ročnú verziu sektorových účtov a na prepočet RNÚ do stálych cien. TDP sa zostavujú v termíne vždy do T+36 mesiacov po ukončení referenčného roka vrátane revízie údajov. Symetrická IOT sa zostavuje raz za 5 rokov.

Podrobné informácie o vykonaných revíznych zmenách sú uvedené v správach o kvalite na webovej stránke ŠÚSR:

Správy o kvalite HND a EDP
18  Štatistické spracovanieHore
18.1  Zdrojové údaje

Údaje tabuliek dodávok a použitia sú agregované dáta zostavené podľa metodiky ESA 2010, na základe kombinácie viacerých zdrojov údajov – štatistických zisťovaní, administratívnych zdrojov ako aj alternatívnych zdrojov údajov. Okrem už spomenutých základných štatistických zdrojov sa pre národné účty využívajú aj údaje zo zisťovaní odvetvových štatistík, Sčítania obyvateľov, bytov a domov, Cenzu fariem, zo štatistiky platobnej bilancie, štatistiky priamych zahraničných investícií a medzinárodnej investičnej pozície. Tieto zisťovania sa uskutočňujú spravidla podľa špecifických, pre tieto účely osobitne prijatých zákonov.

 Podrobný popis zdrojov údajov pre zostavenie hlavných agregátov NÚ sa nachádza v kapitole 10 súpisu zdrojov pre HND  "GNI Inventory"

18.2  Periodicita zberu údajov

Tabuľky dodávok a použitia sa zostavujú na ročnej báze. SIOT sa zostavujú raz za 5 rokov.

Informácie o jednotlivých štatistických zisťovaniach a administratívnych zdrojoch, ako aj o ich periodicite zberu údajov sú uvedené v kapitole 10 súpisu „GNI Inventory“, alebo v časti „C“ súpisu „ASA Inventory“.


18.3  Zber údajov

Zber údajov pre štatistické zisťovania organizované ŠÚ SR sa vykonáva formou štatistických formulárov, v listinnej alebo elektronickej forme.

Elektronický zber údajov je systém umožňujúci spravodajským jednotkám online vypĺňanie štatistických formulárov v integrovanom štatistickom informačnom systéme ŠÚ SR. Od 1.1.2016 vznikla spravodajským jednotkám (právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom) povinnosť elektronicky predkladať štatistické výkazy v zmysle novely zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 326/2014 Z. z. (ďalej len zákon), ktorá obsahuje nové pravidlá predkladania štatistických výkazov.

Zhromažďovanie, kontrolu a spracovanie štatistických informácií za štatistické zisťovania úradu za jednotlivé štatistiky podľa odvetví, typu a veľkostnej kategórie spravodajských jednotiek vykonávajú pracoviská úradu – prevažne krajské správy, špecializovane za celé územie Slovenskej republiky. Štatistiku rodinných účtov, výberového zisťovania pracovných síl, odhadov úrod poľnohospodárskych plodín, spotrebiteľských cien, celoplošných cenzov, mestskej a obecnej štatistiky vykonávajú krajské správy územne.

Všetky administratívne zdroje údajov sa získavajú na báze podpísaných dohôd a protokolov o technickej spolupráci s externými inštitúciami (napr. Národná banka Slovenska, Ministerstvo financií, Štátna pokladnica, Ministerstvo vnútra, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, Finančná správa, DataCentrum, Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, Národné centrum zdravotníckych informácií atď.).  Tieto dohody štandardne pozostávajú zo všeobecnej časti, ktorá sa týka verzie aktuálnosti zmluvy, upresnenia špecifikácií a charakteristík poskytovaných údajov medzi dvomi inštitúciami, foriem a metód poskytovania údajov a kontaktných osôb z obidvoch inštitúcií, ktoré sú zodpovedné za poskytovanie údajov v rámci bilaterálnej výmeny údajov.

Vzory a popisy všetkých štatistických formulárov sú dostupné na stránke ŠÚ SR:

Vzory štatistických formulárov


18.4  Validácia údajov

Zdrojové dáta zo štatistických zisťovaní sú monitorované a validované na viacerých úrovniach, priamo v prostredí Integrovaného štatistického informačného systému (IŠIS), ako aj mimo neho, napr. štandardnými softvérovými nástrojmi a aplikáciami. 

Prvotná validácia a logické kontroly prebiehajú priamo už pri vypĺňaní elektronického formulára spravodajskou jednotkou, kedy v prípade vstupných logických chýb nie je možné formulár ani odoslať.  Doručený výkaz je podrobený ďalším validačným kontrolám, z ktorých sa vyhotovujú protokoly chýb.

Analýza a následná validácia pracovných výstupov je realizovaná na úrovni gestorských útvarov a je zameraná na podchytenie a prípadné odstránenie disproporcií v príslušnej štatistickej doméne.  V prípade závažnejších chýb, extrémnych dát, a pod. sú priamo kontaktované príslušné spravodajské jednotky, s cieľom upresnenia poskytnutých informácií.

Výstupné údaje NÚ sa zostavujú agregáciou z viacerých zdrojov dát a takisto podliehajú validačnému procesu. ŠÚ SR poskytuje metaúdaje na podporu validačného procesu s prihliadnutím na revízie a extrémne hodnoty. V rámci interných manažérskych procesov uskutočňujeme validačné kontroly údajov, ktoré sa týkajú transmisijných tabuliek ESA 2010 ešte predtým, ako sa odpošlú finálne údaje do Eurostatu.

Výsledky týchto validačných kontrol sú témou správ o kvalite (prostredníctvom ESS Metada Handler).


18.5  Spôsob spracovania údajov

Štatistické postupy pri spracovaní údajov (napr. imputácie, výpočet váh, úpravy vzhľadom na non-response, kalibrácie a pod.) sú aplikované pri jednotlivých štatistických zisťovaniach, podľa ich druhu, charakteru, pokrytia a periodicity.

Národné účty sa zostavujú agregáciou z viacerých zdrojov dát, ktoré prešli horeuvedeným štatistickým spracovaním a dopočtami. Vo všeobecnosti sa údaje zostavujú v súlade s definíciami a konceptom ESA 2010.

Metodika zostavovania hlavných agregátov NÚ je detailnejšie popísaná v GNI Inventory.


18.6  Úprava údajov

Nerelevantné pre túto doménu.