1 KontaktHore
1.1 Organizácia Štatistický úrad Slovenskej republiky
1.2 Adresa Lamačská 3/C, 840 05 Bratislava
1.3 Kontaktná osoba Peter Kuška
1.4 Odbor Odbor štatistiky stavebníctva, obchodu a služieb
1.5 Telefón +421 2 50236 341; +421 2 50236 339
1.6 E-mail info@statistics.sk
2 Aktualizácia metaúdajovHore
2.1 Dátum poslednej zmeny 19.06.2023
Popis štatistikyHore
3.1  Popis údajov

Štvrťročné zisťovanie obsahuje základné údaje o obydliach podľa ich etapy výstavby, štruktúry bytov, ich podlahovej plochy podľa počtu izieb, stavebných povolení a kolaudačných rozhodnutí.

Hlavné ukazovatele zisťovania sú:

rozostavané byty k 1.1.

začaté byty

dokončené byty

úžitková plocha dokončených bytov

úbytky bytov

počet stavebných povolení

počet kolaudačných rozhodnutí


3.2  Klasifikačný systém

Odvetvová klasifikácia ekonomických činností (SK NACE Rev. 2) - odvetvová klasifikácia ekonomických činností - NACE rev.2

Klasifikácia štatistických územných jednotiek - Nomenklatúra územných jednotiek pre štatistické účely - NUTS 2010

Klasifikácia produktov podľa činností (SK CPA 2015)


3.3  Pokrytie štatistických oblastí a okruhov

obce

šesťmiestna úroveň CPA


3.4  Štatistické pojmy a definície

Dokončené byty sú tie, ktorých podmienky na používanie po ukončení výstavby boli potvrdené vydaním kolaudačného rozhodnutia. Sú to dokončené byty v budovách určených na bývanie, t. j. v obytných domoch, rodinných domoch a polyfunkčných budovách. Patria sem aj byty v stavbách neurčených na bývanie, napríklad v administratívnych budovách, bankách, poštách, staniciach. Dokončené byty zahŕňajú byty získané novou výstavbou, rekonštrukciou alebo inou stavebnou úpravou.

Priemerná obytná plocha dokončeného bytu vyjadruje plochu obytných miestností bytov v m2, pripadajúcu na jeden dokončený byt.

Úžitková plocha dokončenéhobytu vyjadruje plochu všetkých miestností dokončeného bytu; nepatria sem však spoločné priestory všetkých užívateľov bytu (schodisko) a priestory využívané na služby užívateľov bytov (pivnice, kočikáreň, spoločné práčovne) a priestory za hranicou obytných miestností (balkón, lodžia).

Úbytok bytov vyjadruje úbytok počtu existujúcich bytov na základe vydaných rozhodnutí stavebných úradov o ich zániku (demoláciou, zrušením alebo zmenou ich využitia).

    Stavebné povolenia: počet bytov

Stavebné povolenie je povolenie na začatie práce na stavebnom projekte. Premenná sa zostavuje na základe vydaných povolení na nové obytné obytné domy a obytné budovy s dvomi a viac bytmi. Obytným priestorom je izba alebo sála miestností s vnútorným príslušenstvom usporiadaná do funkčnej jednotky s vlastným uzatvorením, určená na bývanie.                                                                          



3.5  Štatistická jednotka

Obce

3.6  Cieľová populácia

Zahrnuté sú približne 3 000 obcí s výkonom agendy stavebného úradu.


3.7  Geografické pokrytie

Všetky regióny Slovenskej republiky

3.8  Časové pokrytie

Časový rad od roku  2004

3.9  Bázické obdobie

Neuplatňuje sa

Merná jednotkaHore

Absolútne údaje sa zasielajú Eurostatu.

Referenčné obdobieHore

štvrťrok.

Inštitucionálny mandátHore
6.1  Právne akty a iné dohody

Zákon č. 540/2001 o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov a doplnený ďalšími predpismi.

Povinnosť poskytovať údaje je uvedená v Štatistickom zákone a jeho ustanoveniach (Program štátnych štatistických zisťovaní).


6.2  Spoločné využívanie údajov

Štatistické informácie zo zisťovaní sú zdrojom pre plnenie záväzkov SR vyplývajúcich z požiadaviek európskeho štatistického systému, požiadaviek medzinárodných inštitúcií, na zabezpečenie potrieb informačného systému Štatistického úradu SR

Požadované premenné sa posielajú do Eurostatu od roku 2003 vo formáte SDMX..

Štatistická dôvernosťHore
7.1  Politika štatistickej dôvernosti

Zákon č. 540/2001 o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov ukladá Štatistickému úradu
Slovenskej republiky povinnosť chrániť údaje a používať ich výlučne na tvorbu štátnej štatistiky.
Štatistický úrad Slovenskej republiky preto zaviedol princípy a postupy k ochrane dôverných
údajov v internej Smernici o ochrane dôverných štatistických údajov doplnenej Metodickým
pokynom. Kým spomínaná smernica upravuje obecne záležitosti spojené s ochranou dôverných
údajov, metodický pokyn sa zameriava na konkrétne metódy a hodnoty parametrov používaných
vo fáze zaistenia dôvernosti výsledkov konkrétnych štatistických zisťovaní a súborov údajov.
Zásady aplikácie ochrany dôverných štatistických údajov sú k dispozícii na webovej stránke
Štatistický úrad SR na adrese: politika štatistickej dôvernosti


7.2  Zaobchádzanie s údajmi

Dôverné štatistické údaje sa nezverejňujú. V publikáciách a databázach ŠÚ SR namiesto údaju je
na príslušných miestach uvedený znak „D“.
Štatistický úrad Slovenskej republiky pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov v
tabuľkách s agregovanými údajmi uplatňuje vo všetkých prípadoch pravidlo minimálnej frekvencie
pre n = 3, t. j. agregovaný údaj za menej ako 3 podniky nie je zverejnený. Okrem toho úrad
uplatňuje pre štatistické výsledky v tabuľkách s agregovanými údajmi i ďalšie pravidlá, a to najmä
v prípadoch, kde to vyžaduje samostatný predpis. Úrad pri zabezpečovaní ochrany dôverných
štatistických údajov vo frekvenčných tabuľkách uplatňuje pravidlá ochrany tak, aby nebolo
možné odhaliť dôverné štatistické údaje o jednotlivcovi alebo skupine jednotlivcov so spoločnými
vlastnosťami, ktorí sú súčasťou tabuľky.

Politika zverejňovaniaHore
8.1  Kalendár prvého zverejnenia
Kalendár prvého zverejnenia poskytuje presné dátumy vydania pre nadchádzajúce štyri mesiace
vopred. Kalendár je aktualizovaný mesačne. Zahŕňa hlavné hospodárske a sociálne ukazovatele
stanovené v súčasnosti v rámci nariadení EÚ a Špeciálny štandard IMF, ktorý definuje aj
štandardy včasnosti.
V kalendári prvého zverejnenia sa berú do úvahy dátumy zverejnenia, ktoré definuje Eurostat.
Kalendár prvého zverejnenia
Každý rok sa vydáva „Katalóg publikácií“. Obsahuje informácie o jednotlivých publikáciách a
dátumy zverejnenia.
Katalóg publikácií
Štatistická ročenka SR
DATACUBE
8.2  Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia

Kalednár prvého zverejnenia je verejne dostupný na internetovej stránke úradu:
Kalendár prvého zverejnenia
Údaje sa zverejňujú súčasne všetkým zainteresovaným stranám vydávaním "Informatívnych
správ", ktoré sú zverejnené na webovej stránke Štatistického úradu SR:
Informatívne správy


8.3  Prístup používateľov k štatistickým informáciám

Užívatelia sú informovaní:

  • v súlade s internými smernicami o procesoch pridania hodnoty, časť komunikácie s používateľmi;
  • prostredníctvom prieskumu spokojnosti používateľov s produktmi a službami ŠÚ SR v dvojročnej periodicite;
  • prostredníctvom činnosti zameranej na učenie sa o očakávaniach kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických produktov (akčný program definovaný rozvojovou stratégiou SOSR a vyjadrený v marketingovom pláne pre príslušný rok); činnosti sú hodnotené v ročnom hodnotení marketingového plánu; dokument Prehľad aktivít zameraných na učenie sa o očakávaniach kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických produktov
  • prostredníctvom stretnutí s používateľmi uskutočnených v súlade s akčným programom vymedzeným v stratégii rozvoja ŠÚ SR a odzrkadlením v marketingovom pláne pre príslušný rok: realizovať aktivity zamerané na poznávanie očakávaní kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických údajov.

Prvé vydanie sa vykonáva vo forme informačnej správy alebo tlačovej konferencie. Existuje trvalé pravidlo, že všetci používatelia majú právo na poskytnutie informácií súčasne. Výstupy (informačné správy) sa uvoľňujú v štandardnom dennom čase (o 9.00 hod.) Na internetovom portáli ŠÚ SR v súlade so zásadami zverejňovania a poskytovania štatistických informácií.

SLOVSTAT

DATACUBE

STAV


Periodicita zverejňovaniaHore
štvrťročne
10  Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore
10.1  Tlačové správy

Vydávané štvrťročne na webovej stránke ŠÚ SR.

Štatistický úrad SR


10.2  Publikácie

Vydávaný ročne v publikácii "Ročenka Slovenskej republiky" a v súhrnnej správe

Ročenka Slovenskej republiky

10.3  On-line databázy

Vydávané štvrťročne a ročne vo verejnej databáze DataCube

DATACUBE


10.4  Prístup k mikroúdajom

Mikroúdaje nie sú poskytované.

10.5  Iné

Kľúčoví používatelia konkrétnych produktov štatistiky sú uvedení v marketingovom pláne:

medzinárodné organizácie - Eurostat, OECD.

národné inštitúcie - Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Národná banka Slovenska.


10.6  Dokumentácia o metodike

Metadáta pre vybrané ukazovatele sú rozširované v štruktúre SDDS.

Metadáta štatistických výstupov sú k dispozícii nezávisle od publikácie (elektronická a tlačená). Aktualizáciu metaúdajov vykonávajú osoby zodpovedné za príslušnú tému po zmene metodiky.

Metadáta sú aktualizované vo verejných databázach podľa metodických smerníc pre databázu SLOVSTAT a databázy REGDAT. Aktualizácia metadát šírených v databázach, ako aj metaúdajov na portáli sa vykonáva podľa ročných časových harmonogramov aktualizácie; sú predložené na schôdzku vrcholového manažmentu na schválenie.

Relevantnými dokumentmi sú Pravidlá a princípy vývoja a aktualizácie databázy SLOVSTAT a Metodickej smernice o využívaní skladu regionálnych štatistík.

Na webovej stránke ŠÚ SR sú k dispozícii:

formuláre štatistických dotazníkov vo vnútroštátnej verzii vrátane metodických poznámok

 


10.7  Dokumentácia o kvalite

Metodické smernice Ukazovatele kvality štatistických výstupov a procesov (MET-2/2012) a Aplikácia matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovania (MET-3/2012) sú k dispozícii pre tvorbu štatistických údajov.

V súčasnosti sa vypracúvajú správy o kvalite, ak to vyžadujú európske predpisy v súlade s Príručkou ESS pre správy o kvalite (EQHQR).

Správy o kvalite sú integrované do nového Integrovaného štatistického informačného systému IŠIS a do aktualizovaných interných smerníc o procesoch s pridanou hodnotou.


11  Riadenie kvalityHore
11.1  Zabezpečovanie kvality
Politika kvality je definovaná a verejne prístupná v dokumentoch Deklarácia kvality a Politika kvality.
Základné princípy Štatistického úradu Slovenskej republiky zdôrazňujú orientáciu na zákazníka
a zameranie sa na kvalitu produktov a služieb úradu. Tie sú prenesené do stratégie rozvoja
Štatistického úradu Slovenskej republiky na dané obdobie vo vízii, poslaní a spoločne uznávaných
hodnotách. Príručka kvality pokrýva všetky súčasti normy ISO 9001:2008. Sú vytvorené interné
smernice týkajúce sa hodnotvorných procesov doplnené podpornými manažérskymi procesmi a
podpornými zdrojovými procesmi. Kódex postupov pre európsku štatistiku je základným pilierom
celého systému manažérstva kvality.
Deklarácia kvality
Politika kvality
Príručka kvality
Kódex postupov pre európsku štatistiku


11.2  Hodnotenie kvality

V súčasnosti je každé štatistické zisťovanie spracovávané do integrovaného štatistického informačného systému (IŠIS) vrátane všetkých potrebných otázok týkajúcich sa zadávania údajov, úplnosti údajov a štatistických kontrol. Tento proces organizuje špecializované pracovisko Štatistického úradu SR v Košiciach. Krížová kontrola sa vykonáva v kontexte procesu štatistickej kontroly. Porovnanie s vývojom v predchádzajúcich obdobiach sa uskutočňuje.


12  RelevantnosťHore
12.1  Potreby používateľov

Štatistický zákon si vyžaduje konzultácie s užívateľmi, ktorý kladie dôraz na spoluprácu s inými
organizáciami (ministerstvami a inými štátnymi organizáciami) pri príprave Programu štátnych
štatistických zisťovaní.
Poradný orgán Štatistická rada pozostáva z členov zastupujúcich hlavných užívateľov (zástupcov
ministerstiev, štátnej organizácie a verejných inštitúcií).
Rada je stálym odborným poradným orgánom pre predsedu ŠÚ SR v oblasti štátnej štatistiky.
Úlohou Rady je navrhovať / predkladať návrhy a odporúčania týkajúce sa koncepcií štátnej
štatistiky, prerokovať Program štátnych štatistických zisťovaní a ďalšie úlohy podľa štatútu
Štatistickej rady.
Kľúčoví užívatelia jednotlivých štatistických produktov sú uvedení v marketingovom pláne:
Medzinárodné organizácie - Eurostat.
Národné inštitúcie - Ministerstvo dopravy a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, NBS

Konzultácie s užívateľmi sa realizuje formou spolupráce s inými organizáciami (ministerstvami a inými štátnymi organizáciami) pri príprave Programu štátnych štatistických zisťovaní.

V praxi konzultácie s používateľmi prebiehajú na bilaterálnych základoch, ako aj v rámci aktivít, na ktoré sa vzťahuje akčný program. Činnosti zamerané na učenie sa o očakávaniach kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických produktov.

Kľúčoví používatelia konkrétnych produktov štatistiky sú uvedení v marketingovom pláne:

  • medzinárodné organizácie - Eurostat, OECD.
  • národné inštitúcie - Ministerstvo dopravy a regionálneho rozvoja SR, Národná banka Slovenska.


12.2  Spokojnosť používateľov

Oblasť bytovej výstavby nie je osobitne hodnotená

12.3  Úplnosť štatistických informácií

Štvrťročné časové rady sú k dispozícii od roku 2004.


13  Presnosť a spoľahlivosťHore
13.1  Celková presnosť

Nezrovnalosti sa priamo konzultujú so spravodajskými jednotkami našim pracoviskom v Košiciach.

13.2  Výberové chyby

nie je relevantné.


13.3  Nevýberové chyby

K predchádzaniu nevýberovým chybám, t.zn. chybám v procese zberu a spracovania ŠÚ SR má
v integrovanom štatistickom informačnom systéme (IŠIS) zabudované logické a dátové kontroly
na úrovni mikroúdajov aj na úrovni agregovaných údajov, ktoré sa vykonávajú počas zberu a
spracovania údajov.
Samotný elektronický dotazník poskytuje mnohé aritmetické a logické kontroly medzi premennými,
ktoré rozlišujeme na závažné a informatívne. V prípade výskytu závažných chýb vo formulári tento
nie je akceptovaný a na základe konzultácie so spravodajskou jednotkou sa opraví tak, aby bol
správny a vstúpil do spracovania. Pomocou týchto nástrojov sa snažíme minimalizovať chyby už v
samotnom zbere a následne počas spracovania údajov.
Základnym krokom v procese výpočtu jednotkovej neodpovede je analýza populácie so zreteľom
na stav činnosti spravodajských jednotiek. Na tento účel používame špecifickú klasifikáciu
odpovedí a neodpovedí. Jednotlivé stanovujeme populáciu aktívnych jednotiek vstupujúcich do
spracovania.

14  Včasnosť a dochvíľnosťHore
14.1  Včasnosť

Údaje sú uvoľňované na národnej úrovni a zasielané Eurostatu približne. 65 dní po referenčnom štvrťroku.

14.2  Dochvíľnosť

Všetky lehoty sú dodržiavané.

15  Porovnateľnosť a koherentnosťHore
15.1  Geografická porovnateľnosť

Rovnaké štatistické pojmy sa uplatňujú pre celú oblasť Slovenskej republiky.

15.2  Porovnateľnosť v čase

Údaje v časových radoch sú porovnateľné v čase.

15.3  Prierezová koherentnosť


15.4  Vnútorná koherentnosť

Neexistujú problémy s vnútornou koherentnosťou

16  Náklady a záťaž respondentovHore
ŠÚ SR sa pravidelne venuje monitorovaniu zaťaženosti spravodajských jednotiek. V rámci optimalizácie štatistických zisťovaní prijíma opatrenia zamerané na zníženie ich zaťaženia.  Nákladovosť a zaťaženosť na úrovni Európskych štatistických produktov a jej monitorovane je v kompetencii Riaditeľskej skupiny pre zdroje v rámci Eurostatu


17  Revízia údajovHore
17.1  Politika revízií

Revízie sú v súlade s ROZ-3/2018 Revízna politika ŠÚ SR.

Rovnaká revízna politika sa uplatňuje na údaje STS uvoľnené na národnej úrovni a zasielané do Eurostatu.

Podľa revíznej politiky ŠÚ SR sú revidované údaje sprevádzané všetkými potrebnými vysvetleniami (dôvody, charakter, atď.) A sú prístupné prostredníctvom portálu ŠÚ SR.

Revízne pravidlá a kalendár revízií ŠÚ SR, ako aj všetky potrebné vysvetlenia sú prístupné prostredníctvom portálu ŠÚ SR. 

Revízna politika ŠÚ SR


17.2  Revízia údajov v praxi

Primárnym zdrojom bežných revízií je potreba revízií údajov v dôsledku údajov dostupných zo štvrťročných zisťovaní prijatých od spravodajských jednotiek alebo opravených údajov od spravodajských jednotiek.

18  Štatistické spracovanieHore
18.1  Zdrojové údaje

Obce poskytujú  údaje na štvrťročnej báze.


18.2  Periodicita zberu údajov

Štvrťročne

18.3  Zber údajov

Zhromažďovanie údajov organizuje pracovisko ŠÚ SR v Košiciach. Údaje by sa mali predložiť do 12. kalendárneho dňa po skončení referenčného obdobia. 


18.4  Validácia údajov

Zadanie údajov, úplnosť údajov a štatistická kontrola sa vykonáva na pracovisku ŠÚ SR v Košiciach. 

Dve úrovne kontroly:

  1. formálne kontroly, ktoré sa automaticky uskutočňujú v procese zadávania údajov
  2. neformálne kontroly, ktorých cieľom je kontrola vzťahov medzi premennými

Podľa dôležitosti sú klasifikované 2 základné typy neformálnych kontrol:

I - informatívna kontrola - táto kontrola poskytuje ďalšie informácie, ktoré sú dôležité pre nasledujúci proces opráv. Informuje aj o niektorých nezrovnalostiach v stave plnenia dotazníka, o nereagovanej položke, prekročení stanovených limitov atď. 

Z - kontrola veľkého významu - väčšinou sa kontroluje presná chyba a musí byť vždy opravená alebo vysvetlená.

Väčšinu chýb priamo konzultuje so spravodajskými jednotkami pracovisko ŠÚ SR.


18.5  Spôsob spracovania údajov

Základné údaje sú k dispozícii na šesťmiestnej úrovni CPA a následne agregované na požadované úrovne CPA. Na národnej úrovni sú dostupné agregované údaje v členení podľa vlastníctva a regiónu.

18.6  Úprava údajov