1 KontaktHore
1.1 Organizácia Štatistický úrad Slovenskej republiky
1.2 Adresa Miletičova 3, 824 67 Bratislava
1.3 Kontaktná osoba Tomáš Šmál
1.4 Odbor Odbor štatistiky stavebníctva, obchodu a služieb
1.5 Telefón +421 2 50236 341; +421 2 50236 339
1.6 E-mail info@statistics.sk
2 Aktualizácia metaúdajovHore
2.1 Dátum poslednej zmeny 21.08.2023
Popis štatistikyHore
3.1  Popis údajov

Údaje predstavujú hodnoty Indikátora ekonomického sentimentu a jeho zložiek, indikátorov dôvery v priemysle, stavebníctve, obchode, službách a u spotrebiteľov.

3.2  Klasifikačný systém

Indikátory dôvery sú roztriedené do jednotlivých odvetví na základe Štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2.

3.3  Pokrytie štatistických oblastí a okruhov

Indikátory dôvery sa vzťahujú na:


  • podnikateľské subjekty, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v rámci priemyselnej výroby (Sekcia C podľa SK NACE Rev. 2)
  • podnikateľské subjekty, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v rámci stavebníctva (Sekcia F podľa SK NACE Rev. 2)
  • podnikateľské subjekty, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v rámci maloobchodu okrem motových vozidiel a motocyklov a veľkoobchodu a maloobchodu a opravy motorových vozidiel a motocyklov (Sekcie G45 a G47 podľa SK NACE Rev. 2)
  • podnikateľské subjekty, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v rámci dopravy a skladovania; ubytovacích a stravovacích služieb; informácií a komunikácie; finančných a poisťovacích činností; činností v oblasti nehnuteľností; odborných, vedeckých a technických činností; administratívnych a podporných služieb; umenia, zábavy a rekreácie a ostatných činností (Sekcie H, I, J, K, L, M, N, R a S podľa SK NACE Rev. 2)
  • spotrebiteľov


Indikátor ekonomického sentimetu sa vzťahuje na všetky vyššie menované subjekty a spotrebiteľov v Slovenskej republike.

3.4  Štatistické pojmy a definície

Indikátor ekonomického sentimentu je kompozitný ukazovateľ počítaný ako vážený priemer indikátorov dôvery v priemysle, stavebníctve, obchode, službách a u spotrebiteľov. Indikátory dôvery za jednotlivé odvetvia sú kompozitné ukazovatele počítané ako aritmetické priemery konjunkturálnych sáld vybraných otázok:


Indikátor dôvery v priemysle:
  • Objednávky
  • Zásoby hotových výrobkov
  • Očakávaná produkcia

Indikátor dôvery v stavebníctve:

  • Úroveň obejdnávok
  • Očakávaný počet zamestnancov

Indikátor dôvery v obchode:

  • Trend podnikateľských aktivít
  • Zásoby tovarov
  • Očakávané podnikateľské aktivity

Indikátor dôvery v službách:

  • Podnikateľská situácia
  • Dopyt za posledné tri mesiace
  • Očakávaný dopyt

Indikátor dôvery u spetrebiteľov:

  • Očakávaná finančná situácia v domácnosti
  • Očakávaná hospodárska situácia v SR
  • Očakávaná nezamestnanosť
  • Očakávané úspory domácností


3.5  Štatistická jednotka
  • Štatistickou jednotkou za priemysel, stavebnístvo, obchod a služby je podnik.


  • Štatistickou jednotkou za spotrebiteľov je fyzická osoba, ktorá má aspoň 16 rokov, je štátnym občanom Slovenskej republiky a má trvalý pobyt v Slovenskej republike.


3.6  Cieľová populácia

Štatistické zisťovanie za indikátor spotrebiteľskej dôvery sa realizuje za populáciu

  • občanov Slovenskej republiky vo veku 16 rokov a viac s trvalým pobytom v Slovenskej republike.


Štatistické zisťovanie za indikátory dôvery v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách sa realizuje za populáciu:

  • podnikov s 10 a viac zamestnancami zapísanými v obchodnom registri; 
  • živnostníkov s ročným obratom vyšším ako 5 mil. eur.
3.7  Geografické pokrytie

Údaje  predstavujú hodnoty za Slovenskú republiku.

3.8  Časové pokrytie

Údaje pokrývajú časové obdobie od roku 1997 do súčasnosti. Chýbajúce údaje za Indikátor dôvery v službách a spotrebiteľskej dôvery boli pre potreby výpočtu Indikátora ekonomického sentimentu retropolované ekonometrickým modelovaním.

3.9  Bázické obdobie
  • Bázickým obdobím pre indikátor ekonomického sentimentu je priemerný mesiac roku 2015.
  • Bázické obdobie pre indikátory dôvery nie je relvantné pre odosielanie absolútnych hodnôt.



Merná jednotkaHore
  • Údaje za Indikátor ekonomického sentimentu sú vo forme indexu k bázickému obdobiu.
  • Údaje za indikátory dôvery majú podobu tzv. konjunkturálneho salda.


Referenčné obdobieHore

Referenčným obdobím pre zverejnené údaje Indikátora ekonomického sentimentu a indikátorov dôvery je mesiac.

Inštitucionálny mandátHore
6.1  Právne akty a iné dohody

Právomoc Štatistického úradu Slovenskej reubliky zbierať údaje vo všeobecnosti upravuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov. 

Konjunkturálne prieskumy a Spotrebiteľský barometer sú súčasťou spoločného harmonizovaného programu EÚ konjunkturálnych a spotrebiteľských prieskumov vykonávaného partnerskými inštitúciami v členských a kandidátskych krajinách EÚ, koordinovaného a spolufinancovaného Európskou komisiou na základe rámcovej dohody o partnerstve.

6.2  Spoločné využívanie údajov
  • Štatistický úrad Slovenskej republiky zverejňuje spracované údaje z Konjunkturálnych prieskumov a prieskumu Spotrebiteľský barometer v podobe indikátorov na svojom webovom portáli.
  • Údaje sú odosielané mesačne v súlade s rámcovými dohodami o partnerstve Európskej komisii, ktorá spracúva údaje samostatne a zverejňuje vlastne zostavené indikátory, preto sa ňou zverejnené hodnoty indikátorov môžu odlišovať od hodnôt rovnomenných indikátorov Štatistického úradu Slovenskej republiky.
Štatistická dôvernosťHore
7.1  Politika štatistickej dôvernosti
Zákon č 540/2001 o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov ukladá Štatistickému úradu Slovenskej republiky povinnosť chrániť dôverné údaje a používať ich výlučne na tvorbu štátnej štatistiky. Štatistický úrad Slovenskej republiky preto zaviedol princípy a postupy k ochrane dôverných údajov v internej Smernici o ochrane dôverných štatistických údajov doplnenej Metodickým pokynom. Kým spomínaná smernica upravuje obecne záležitosti spojené s ochranou dôverných údajov, metodický pokyn sa zameriava na konkrétne metódy a hodnoty parametrov používaných vo fáze zaistenia dôvernosti výsledkov konkrétnych štatistických zisťovaní a súborov údajov.
Zásady aplikácie ochrany dôverných štatistických údajov sú k dispozícii na webovej stránke Štatistického úradu SR:
7.2  Zaobchádzanie s údajmi

Štatistický úrad Slovenskej republiky pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov v tabuľkách s agregovanými údajmi uplatňuje vo všetkých prípadoch pravidlo minimálnej frekvencie pre n = 3, t. j. agregovaný údaj za menej ako 3 podniky nie je zverejnený. Okrem toho úrad uplatňuje pre štatistické výsledky v tabuľkách s agregovanými údajmi i ďalšie pravidlá, a to najmä v prípadoch, kde to vyžaduje samostatný predpis. Úrad pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov vo frekvenčných tabuľkách uplatňuje pravidlá ochrany tak, aby nebolo možné odhaliť dôverné štatistické údaje o jednotlivcovi alebo skupine jednotlivcov so spoločnými vlastnosťami, ktorí sú súčasťou tabuľky.

Politika zverejňovaniaHore
8.1  Kalendár prvého zverejnenia
Údaje sa zverejňujú v súlade s kalendárom prvého zverejnenia, ktorý obsahuje harmonogram prvého publikovania vybraných ukazovateľov v najbližších 4 masiacoch. Kalendár je verejne dostupný na internetovom portáli Štatistického úradu Slovenskej republiky.
8.2  Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia
Kalendár prvého zverejnenia možno nájsť na webovom portáli Štatistického úradu Slovenskej republiky na adrese:

Obsahuje termíny zverejnenia údajov formou "Informatívných správ" na webovej stránke Štatistického úradu SR:
8.3  Prístup používateľov k štatistickým informáciám
10  Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore
10.1  Tlačové správy
Verejnosť je každý mesiac informovaná o zverejnení výsledkov konjunkturálnych prieskumov prostredníctvom  informatívnych správ na webovom portáli Štatistického úradu Slovenskej republiky:


10.2  Publikácie
  • Podrobnejšie a analyticky spracované výsledky konjunkturálnych prieskumov sú uverejnené mesačne v podobe publikácie Konjunkturálne prieskumy, ktorú je možné stiahnuť v elektronickej podobe na webovovom portáli Štatistického úradu Slovenskej republiky:


  • Štvrťročná publikácia Spotrebiteľský barometer. Publikácia vychádza v tlačenej, aj elektronickej forme:
10.3  On-line databázy
Údaje za prieskum Spotrebiteľský barometer sú zverejnené v databázach Štatistického úradu Slovenskej republiky:
10.4  Prístup k mikroúdajom

Mikroúdaje použité pre výpočet zverejnených ukazovateľov nie sú publikované.

10.5  Iné
Organizácie na národnej aj medzinárodnej úrovni, ktoré majú na základe zmlúv zadefinované aj vlastné špecifické výstupy z konjunkturálnych prieskumov a prieskumu Spotrebiteľský barometer.  Patria medzi ne:
  • Európska komisia, ktorá zverejňuje vlastné výstupy  na svojich webovych portáloch.
  • Národná banka Slovenska (na základe Rámcovej zmluvy o vzájomnej spolupráci)
10.6  Dokumentácia o metodike
Východzia metodická príručka Európskej komisie ku konjunkturálnym a spotrebiteľským prieskumom je k dispozícii na webovom portáli Európskej komisie:


10.7  Dokumentácia o kvalite

Za účelom systematickej tvorby štatistických údajov slúžia technické projekty štatistických zisťovaní a interné metodické pokyny Štatistického úradu Slovenskej republiky ako Metodický pokyn Indikátory kvality štatistických výstupov a štatistických procesov a Metodický pokyn pre aplikovanie matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovanie.

11  Riadenie kvalityHore
11.1  Zabezpečovanie kvality
Politika kvality je definovaná a verejne prístupná v dokumentoch Deklarácia kvality a Politika kvality. Základné princípy Štatistického úradu Slovenskej republiky zdôrazňujú orientáciu na zákazníka a zameranie sa na kvalitu produktov a služieb úradu. Tie sú prenesené do stratégie rozvoja Štatistického úradu Slovenskej republiky na dané obdobie vo vízii, poslaní a spoločne uznávaných hodnotách. Príručka kvality pokrýva všetky súčasti normy ISO 9001:2008. Sú vytvorené interné smernice týkajúce sa hodnotvorných procesov doplnené podpornými manažérskymi procesmi a podpornými zdrojovými procesmi. Kódex postupov pre európsku štatistiku je základným pilierom celého systému manažérstva kvality.
11.2  Hodnotenie kvality

V súčasnosti sú vypracované technické projekty za štatistické zisťovania zahŕňajúce nevyhnutné záležitosti spojené so vstupom údajov, kompletnosťou údajov a štatistickými kontrolami. Hodnotenie štatistických zisťovaní a metodické audity vrátane analýzy výsledkov a podávanie správ o výsledkoch sú integrované do existujúceho systému manažérstva kvality.

12  RelevantnosťHore
12.1  Potreby používateľov

Konzultácie s užívateľmi sú vyžadované zákonom o štatnej štatistike zdôrazňujúc spoluprácu s inými organizáciami (ministerstvá a štátne organizácie) počas prípravy Programu štátnych štatistických zisťovaní. V praxi fungujú konzultácie s užívateľmi na bilaterálnej úrovni a taktiež v rámci činností, ktoré sú pokryté akčným programom zameraným na zisťovanie očakávaní kľučových užívateľov, podpory lepšej interpretácie a využitia štatistických produktov.


V súčasnosti kľúčovým používateľom výstupov prieskumu je Európska komisia, ktorá zastrešuje sieť obdobných prieskumov v jednotlivých členských štátoch EÚ a kandidátskych krajinách, kde slúžia ako podklad na analýzu národnej ekonomiky a spolu s údajmi ostatných členských štátov na analýzu ekonomického vývoja v celej Európskej únii a osobitne v eurozóne. Pre svoje analýzy ich využívajú aj analytici v štátnom a súkromnom sektore na Slovensku a v zahraničí.


12.2  Spokojnosť používateľov
Spokojnosť užívateľov je sledovaná prostredníctvom Prieskume spokojnosti užívateľov s produktmi a službami Štatistického úradu SR vykonávaného pravidelne každé dva roky.


12.3  Úplnosť štatistických informácií

Údaje sú poskytované v plnej miere (100%) požadovanej rámcovou dohodou medzi Štatistickým úradom Slovenskej republiky a jeho partnermi.

Mesačné časové rady sú k dispozícii od r. 1997 v databáze Štatistického úradu SR


13  Presnosť a spoľahlivosťHore
13.1  Celková presnosť

Metodika zberu zdrojových údajov a výpočtu ukazovateľov je založená na štatistických metodických pravidlách a odporúčaniach pre kvalitatívne prieskumy, čo zaručuje štandardnú vysokú presnosť ukazovateľov.

13.2  Výberové chyby

Výberové chyby sú monitorované v rámci spracovania.

13.3  Nevýberové chyby
  • Indikátor spotrebiteľskej dôvery — opytovatelia sú metodicky školení a majú k dispozícii interné metodické príručky na získanie čo najobjektívnejších a najrelevantnejších odpovedí respondentov. Na elimináciu chýb pri spracovaní sa v rámci systémuna zber údajov využívajú logické kontroly.
  • Indikátory dôvery za odvetvia — respondenti, ktorí nevyplnia dotazník štatistického zisťovania sú opätovne oslovení. V prípade nezaslania dotazníka je odpoved raz imputovaná na základe odpovede predošlého mesiaca.


14  Včasnosť a dochvíľnosťHore
14.1  Včasnosť

Prieskumy sa uskutočňujú v priebehu prvých dvoch až troch týždňov referenčného mesiaca a ich výsledky su uverejňované posledný týždeň referenčného mesiaca.

14.2  Dochvíľnosť
Údaje sa zverejňujú v súlade s kalendárom prvého zverejneniam.
Eurostatu sú zasielané v súlade s požiadavkami Európskej legislatívy na prenos údajov.
15  Porovnateľnosť a koherentnosťHore
15.1  Geografická porovnateľnosť
  • Pre celé územie Slovenskej republiky platia rovnaké štatistické postupy.
  • Zverejnené údaje sú výsledkom prieskumu v rámci spoločného harmonizovaného programu EÚ konjunkturálnych a spotrebiteľských prieskumov, ktorý zaisťuje, že údaje za Slovenskú republiku sú do veľkej miery porovnateľné so zodpovedajúcimi údajmi za ostatné členské a kandidátske krajiny EÚ. Každá krajina však za účelom čo najefektívnejšieho využitia dostupných údajov môže používať čiastočne odlišnú metódu zberu údajov.
15.2  Porovnateľnosť v čase

Zverejnené údaje sú porovnateľné v rámci celého časového radu od roku 1997 do súčasnosti.

15.3  Prierezová koherentnosť

Indikátor ekonomického sentimentu je porovnávaný s mierou rastu hrubého domáceho produktu. Analýzy ukazujú dobrú vzájomnú koherentnosť.

15.4  Vnútorná koherentnosť

Údaje sú vnútorne koherentné.

17  Revízia údajovHore
17.1  Politika revízií
Revízie sú vykonávané transparentne a v súlade s interným rozhodnutím, ktorým sa vydáva politika revízií Štatistického úradu Slovenskej republiky. Rovnaká politika revízií je aplikovaná na údaje zverejňované na národnej úrovni ako aj údaje odosielané Európskej komisii. V súlade s politikou revízií sú pri revízii uvedené aj jej dôvody a charakter. Politika revízií a Kalendár revízii Štatistického úradu Slovenskej republiky sú prístupné na webovom portáli úradu:


17.2  Revízia údajov v praxi

Zverejnené údaje môžu byť revidované v dôsledku sezónnej úpravy časových radov alebo dostupnosti nových, presnejších alebo opravených zdrojových údajov spravodajských jednotiek.

18  Štatistické spracovanieHore
18.1  Zdrojové údaje

Štatistické zisťovania:

Spotrebiteľský barometer:

  • SB 1-12


Indikátory dôvery za odvetvia:

  • EV STAV 1-12
  • EV PRIEM 1-12
  • EV OBCH 1-12
  • EV VTS 1-12
18.2  Periodicita zberu údajov
  • Mesačná
  • Štvrťročná — vybrané otázky Spotrebiteľského barometra, nevstupujú však do indikátora ekonomického sentimentu.
18.3  Zber údajov
  • Spotrebiteľský barometer: zber údajov zabezpečuje špecializované pracovisko Štatistického úradu SR v Banskej Bystrici
  • Indikátory dôvery za odvetvia: zber údajov zabezpečuje odbor štatistiky stavebníctva, obchodu a služieb.
18.4  Validácia údajov

V priebehu zberu sa vykonáva automatizovaná vstupná, úplnostná a štatistická kontrola údajov.

18.5  Spôsob spracovania údajov

Z mikroúdajov sa vypočítajú percentuálne podiely jednotlivých variant odpovedí a následne konjunkturálne saldá za jednotlivé otázky a z nich jednotlivé indikátory.


Konjunkturálne saldá za jednotlivé otázky sú v zásade počítané ako rozdiely medzi percentuálnymi podielmi kladných a záporných odpovedí. Pri niektorých otázkach je tento vzťah opačný a pri niektorých otázkach v rámci Spotrebiteľského barometra sú započítavané aj čiastočne kladné/záporné odpovede. Podrobnejšie informácie o výpočte konjunkturálnych sáld k jednotlivým otázkam sú uvedené v správach o kvalite jednotlivých indikátorov dôvery.


Indikátory dôvery sú kompozitné ukazovatele počítané ako aritmetické priemery konjunkturálnych sáld vybraných otázok. Bližšie informácie o výpočte jednotlivých indikátorov dôvery sú dostupné v ich správach o kvalite.


Indikátor ekonomického sentimentu je kompozitný ukazovateľ počítaný ako vážený priemer indikátorov dôvery v priemysle, stavebníctve, obchode, službách a u spotrebiteľov. Pri jeho výpočte sa aplikujú nasledujúce váhy:


  • Indikátor dôvery v priemysle – 40 %
  • Indikátor dôvery v stavebníctve – 5 %
  • Indikátor dôvery v obchode – 5 %
  • Indikátor dôvery v službách – 30 %
  • Indikátor spotrebiteľskej dôvery – 20 %


Údaje indikátora ekonomického sentimentu sú zverejnené v podobe indexu k priemernému mesiacu roka 2015.

18.6  Úprava údajov

Zverejnené časové rady sú sezónne upravené metódou Dainties.