1 KontaktHore | |
---|---|
1.1 Organizácia | Štatistický úrad Slovenskej republiky |
1.2 Adresa | Miletičova 3, 824 67 Bratislava |
1.3 Kontaktná osoba | Petra Krištofičová |
1.4 Odbor | Odbor prierezových štatistík |
1.5 Telefón | +421 2 50236 341; +421 2 50236 339 |
1.6 E-mail | info@statistics.sk |
2 Aktualizácia metaúdajovHore | |
---|---|
2.1 Dátum poslednej zmeny | 31.03.2023 |
3 Popis štatistikyHore | |
---|---|
3.1 Popis údajov | |
Bilančné tabuľky palív, elektriny a tepla v Slovenskej republike.
|
|
3.2 Klasifikačný systém | |
Pri zbere údajov je používaný interný číselník palív.
Bilancia palív, elektriny a tepla je zostavená v súlade s medzinárodnou štatistickou klasifikáciou:
- Štatistická klasifikácia ekonomických činností (SK NACE Rev.2)
|
|
3.3 Pokrytie štatistických oblastí a okruhov | |
|
|
3.4 Štatistické pojmy a definície | |
Hlavné pojmy a definície používané na tvorbu bilancie palív, elektriny a tepla sú:
Primárna produkcia
• ťažba palív určená na odbyt (predaj), po prvotnej úprave (napr. úprava triedením, praním)
• elektrina vyrobená vo vodných elektrárňach
• teplo vyrobené v jadrových elektrárňach, geotermálne teplo
Dovoz
• dovoz všetkých druhov palív
• dovoz elektriny. Údaje o dovoze elektriny zahŕňajú tranzit.
Vývoz
• vývoz všetkých druhov palív
• vývoz elektriny. Údaje o vývoze elektriny zahŕňajú tranzit.
Zmena stavu zásob
čerpanie (+), doplnenie (-) zásob
• zásoby palív ťažobných, výrobných podnikov a odbytových organizácií (zásoby sú určené pre odbyt, nie pre vlastnú spotrebu)
• zásoby predajcov palív v maloobchode (uhoľné sklady)
• spotrebiteľské zásoby (t. j. zásoby jednotlivých spotrebiteľov určené pre ich výrobu a prevádzku).
Hrubá domáca spotreba sa vypočíta ako:
primárna produkcia
+ obnovené produkty
+ dovoz
– vývoz
+ zmena stavu zásob
Transformácia – vstup: zahŕňa množstvo palív transformovaných na iné palivá alebo spotrebovaných na výrobu elektriny a časť palív spotrebovaných na výrobu tepla. Palivo spotrebované vo verejných elektrárňach, teplárňach, výhrevniach a v závodných elektrárňach sa vykazuje celé. Palivo spotrebované na výrobu elektriny v závodných teplárňach sa vykazuje celé. V závodných teplárňach a výhrevniach sa vykazuje časť paliva na výrobu tepla ktoré bolo predané, ale palivo na výrobu tepla pre vlastnú spotrebu sa vykazuje v energetike alebo v jednotlivých odvetviach, do ktorých je zaradený výrobca.
Transformácia – výstup: zahŕňa výťažky energetických procesov, tzn. množstvo vyrobených palív a energie, získaných zušľachťovaním iných palív a energií. Jednotlivé položky výstupu zodpovedajú položkám transformácie - vstupu.
Reklasifikácia a spätné toky = množstvo produktov preklasifikovaných na surovinu alebo iný produkt a množstvo výrobkov vrátených z petrochémie na ďalšie spracovanie
Spotreba energetického odvetvia = palivá použité energetickým priemyslom na podporu ťažby (ťažba uhlia, ropy a plynu) alebo transformačných aktivít
Straty pri prenose a v rozvodoch: vyjadrujú rozdiel medzi vstupom palív a energie do diaľkových dopravných systémov (ropovodov, plynovodov a verejných rozvodov elektriny a tepla) a výstupom z nich (nie sú tu zahrnuté straty vo vnútropodnikových rozvodoch, ktoré sú súčasťou spotreby). Zahrnuté sú aj odôvodnené straty spôsobené znehodnotením a zničením.
Konečná spotreba sa vypočíta ako:
hrubá domáca spotreba
– transformácia – vstup
+ transformácia – výstup
+ reklasifikácia a spätné toky
– spotreba energetického odvetvia
– straty pri prenose a v rozvodoch
Konečná neenergetická spotreba:
sú energetické produkty použité ako surovina v rôznych odvetviach; tzn. nespotrebované ako palivo alebo netransformované na iné palivo.
Konečná energetická spotreba:
je rozdiel konečnej spotreby a konečnej neenergetickej spotreby. Pozri aj Transformácia – vstup.
|
|
3.5 Štatistická jednotka | |
|
|
3.6 Cieľová populácia | |
|
|
3.7 Geografické pokrytie | |
Bilancia palív, elektriny a tepla je k dispozícii za SR spolu.
|
|
3.8 Časové pokrytie | |
|
|
3.9 Bázické obdobie | |
Nerelevantné.
|
4 Merná jednotkaHore | |
---|---|
|
5 Referenčné obdobieHore | |
---|---|
Referenčné obdobie je kalendárny rok.
|
6 Inštitucionálny mandátHore | |
---|---|
6.1 Právne akty a iné dohody | |
Údaje do bilancie ŠÚ SR zbiera v štatistických zisťovaniach Energ 2-01, 3-01, 4-01, 5-01 a 6-01 zaradených do Programu štátnych štatistických zisťovaní, vydaného na trojročné obdobie v Zbierke zákonov SR. Spravodajská povinnosť predkladať štatistické výkazy subjektom vyplýva zo zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov (§ 18 ods. 3) a nie je možné ju odmietnuť (§ 18 ods. 8). Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely.
|
|
6.2 Spoločné využívanie údajov | |
|
7 Štatistická dôvernosťHore | |
---|---|
7.1 Politika štatistickej dôvernosti | |
Ochrana štatistickej dôvernosti (ochrana dôverných štatistických údajov) je systém vzájomne prepojených opatrení v oblasti legislatívnej, metodickej, organizačnej, technickej, bezpečnostnej a personálnej, zabraňujúcich úniku dôverných štatistických údajov alebo predčasnému zverejneniu štatistických informácií. Orgány vykonávajúce štátnu štatistiku sú povinné zaistiť ochranu dôverných štatistických údajov pred zneužitím spôsobom stanoveným v § 25a a § 29 a 30 zákona č.540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov. Zásady aplikácie ochrany dôverných štatistických údajov sú k dispozícii na webovej stránke ŠÚ SR na adrese:
|
|
7.2 Zaobchádzanie s údajmi | |
|
8 Politika zverejňovaniaHore | |
---|---|
8.1 Kalendár prvého zverejnenia | |
|
|
8.2 Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia | |
Edičný program obsahuje základné informácie o vydávaných publikáciách, termínoch vydania a jazykovej verzii. Všetky publikácie sú k dispozícii na internetovom portáli Štatistického úradu SR. Edičný program je dostupný na internetovej stránke ŠÚ SR na adrese:
|
|
8.3 Prístup používateľov k štatistickým informáciám | |
Politika šírenia štatistických informácií je formulovaná v súlade so zákonom o štátnej štatistike, stratégiou rozvoja Štatistického úradu SR, stratégiou šírenia informácií Eurostatu a Kódexom postupov pre európsku štatistiku.
Princípy zverejňovania a poskytovania štatistických informácií sú k dispozícii na internetovej stránke ŠÚ SR na adrese:
|
9 Periodicita zverejňovaniaHore | |
---|---|
Ročná.
|
10 Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore | |
---|---|
10.1 Tlačové správy | |
|
|
10.2 Publikácie | |
Publikácia Energetika je k dispozícii na internetovej stránke ŠÚ SR na adrese:
https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/themes/multi/energy/publications/.
Štatistická ročenka Slovenskej republiky — obsahuje vybrané ukazovatele aj za oblasť energetiky.
|
|
10.3 On-line databázy | |
Databázy ŠÚ SR: DATAcube, STATdat, prístup na adrese:
|
|
10.4 Prístup k mikroúdajom | |
Mikroúdaje sa nezverejňujú. Prístup k anonymizovaným mikroúdajom môžu mať len na vedecké účely výskumné subjekty:
- univerzity a ostatné vzdelávacie organizácie vyššieho vzdelávania
- organizácie, alebo inštitúcie vedeckého výskumu.
Podmienky poskytnutia prístupu k dôverným štatistickým údajom na vedecké účely je uvedené na webovej stránke ŠÚ SR na adrese:
|
|
10.5 Iné | |
|
|
10.6 Dokumentácia o metodike | |
Metodika používaná na tvorbu bilancie palív, elektriny a tepla je uvedená v publikácii Energetika, ktorá vychádza každoročne v decembri a publikuje sa na webovej stránke Štatistického úradu SR.
|
|
10.7 Dokumentácia o kvalite | |
Interná dokumentácia ŠÚ SR k zabezpečeniu kvality štatistických výstupov:
- Metodický pokyn pre aplikovanie matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovanie
- Metodický pokyn - Indikátory kvality štatistických výstupov a štatistických procesov
|
11 Riadenie kvalityHore | |
---|---|
11.1 Zabezpečovanie kvality | |
ŠÚ SR má zavedený systém manažérstva kvality. Príručka kvality obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001. Uplatnenie príručky v praxi zabezpečuje, že všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu vytváraných produktov sú plánované, riadené, preskúmavané, vyhodnocované a spĺňajú požiadavky akceptované v objednávke. Príručka kvality je k dispozícii na adrese:
Základom celého systému manažérstva kvality je Kódex postupov pre európsku štatistiku:
|
|
11.2 Hodnotenie kvality | |
V súčasnosti sa vypracovávajú technické projekty pre každé štatistické zisťovanie, vrátane všetkých potrebných záležitostí týkajúcich sa vstupu údajov, úplnosti údajov a štatistických kontrol. Tento proces je organizovaný špecializovanými regionálnymi úradmi Štatistického úradu SR. Vykonáva sa medzikontrola v kontexte štatistického kontrolného procesu. Vykonáva sa tiež porovnanie s vývojom za uplynulé obdobie.
Kvalita údajov o bilancii palív, elektriny a tepla je dobrá.
|
12 RelevantnosťHore | |
---|---|
12.1 Potreby používateľov | |
Informácie o energetickej bilancii (produkcii, tokoch a spotrebe energií) sú potrebné pre tvorbu a monitorovanie energetickej politiky. Kľúčovými užívateľmi sú ústredné orgány štátnej správy SR a Eurostat.
|
|
12.2 Spokojnosť používateľov | |
Štatistický úrad SR uskutočňuje od roku 2009 v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami. Cieľom prieskumov je získať informácie o záujme a názore používateľov na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané informácie sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR. Výsledok prieskumu spokojnosti v roku 2017 je uvedený na internetovej stránke ŠÚ SR na adrese:
|
|
12.3 Úplnosť štatistických informácií | |
|
13 Presnosť a spoľahlivosťHore | |
---|---|
13.1 Celková presnosť | |
Celková presnosť bilancie je veľmi dobrá. ŠÚ SR vynakladá veľké úsilie, aby zabránil výskytu chýb v údajoch a vykonáva dôsledné overovanie údajov na zistenie chýb.
|
|
13.2 Výberové chyby | |
|
|
13.3 Nevýberové chyby | |
K predchádzaniu nevýberovým chybám, t.zn. chybám v procese zberu a spracovania ŠÚ SR má v integrovanom štatistickom informačnom systéme (IŠIS) zabudované logické a dátové kontroly na úrovni mikroúdajov aj na úrovni agregovaných údajov, ktoré sa vykonávajú počas zberu a spracovania údajov.
Samotný elektronický dotazník poskytuje mnohé aritmetické a logické kontroly medzi premennými, ktoré rozlišujeme na závažné a informatívne. V prípade výskytu závažných chýb vo formulári tento nie je akceptovaný a na základe konzultácie so spravodajskou jednotkou sa opraví tak, aby bol správny a vstúpil do spracovania. Pomocou týchto nástrojov sa snažíme minimalizovať chyby už v samotnom zbere a následne počas spracovania údajov.
|
14 Včasnosť a dochvíľnosťHore | |
---|---|
14.1 Včasnosť | |
|
|
14.2 Dochvíľnosť | |
Termíny zverejnenia sú dodržiavané.
|
15 Porovnateľnosť a koherentnosťHore | |
---|---|
15.1 Geografická porovnateľnosť | |
Bilancia palív, elektriny a tepla sa zostavuje za celé územie SR.
|
|
15.2 Porovnateľnosť v čase | |
Základné údaje sú porovnateľné v celom časovom rade.
|
|
15.3 Prierezová koherentnosť | |
|
|
15.4 Vnútorná koherentnosť | |
Nevyskytujú sa žiadne odchýlky, štatistické výstupy sú vnútorne konzistentné.
|
16 Náklady a záťaž respondentovHore | |
---|---|
|
17 Revízia údajovHore | |
---|---|
17.1 Politika revízií | |
Politika revízií upravuje základné pravidlá a všeobecné postupy, pomocou ktorých sú predbežne zostavené údaje neskôr revidované, ako aj uplatňované v revíziách z iných dôvodov. Politika a kalendár revízií je k dispozícii na internetovej stránke ŠÚ SR na adrese:
https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/products/revisions
|
|
17.2 Revízia údajov v praxi | |
Údaje sú považované pri prvom zverejnení za definitívne a zvyčajne nie sú predmetom revízie. V prípade akejkoľvek revízie (aj za predchádzajúce roky) je v databázach a v relevantných publikáciách ŠÚ SR umiestnená poznámka upozorňujúca, že údaje boli revidované. Zmeny v metodike sú oznamované po ich zavedení formou metodických vysvetliviek alebo poznámok k publikovaným údajom.
|
18 Štatistické spracovanieHore | |
---|---|
18.1 Zdrojové údaje | |
|
|
18.2 Periodicita zberu údajov | |
Ročná.
|
|
18.3 Zber údajov | |
Elektronický zber údajov umožňujúci spravodajským jednotkám online vypĺňanie štatistických formulárov v integrovanom štatistickom informačnom systéme ŠÚ SR.
Od 1. 1. 2016 vznikla spravodajským jednotkám (právnickým osobám, fyzickým osobám — podnikateľom) povinnosť elektronicky predkladať štatistické výkazy v zmysle novely zákona č. 540/2011 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 326/2014 Z. z., ktorá obsahuje nové pravidlá predkladania štatistických výkazov.
|
|
18.4 Validácia údajov | |
Validácia údajov je zabudované v integrovanom štatistickom informačnom systéme ŠÚ SR. Pri zbere údajov sa rozlišujú nasledovné kontroly:
1- formálne kontroly realizované automaticky v procese zberu údajov
2- neformálne kontroly, ktorých účelom je kontrola komplexnosti a vzťahov medzi premennými.
Z pohľadu závažnosti chýb sa rozlišujú:
I - informatívne chyby – poskytujú dodatočné informácie, ktoré sú potrebné pre proces kontroly a korekcie údajov. Poskytujú informáciu o prípadných prekročeniach stanovených hraníc, o čiastkovej neodpovedi atď.
Z - závažné chyby – poukazujúce na konkrétne chyby, ktoré musia byť opravené alebo odôvodnené spravodajskou jednotkou. Tieto chyby sú pracovníkmi ŠÚ SR vykonzultované so spravodajskou jednotkou a opravené.
|
|
18.5 Spôsob spracovania údajov | |
Zozbierané údaje sa zosumarizujú podľa jednotlivých triedení.
|
|
18.6 Úprava údajov | |
Údaje sa neupravujú. Zverejnené údaje sú agregované údaje vykázané spravodajskými jednotkami.
|
19 PoznámkaHore | |
---|---|
|