1 KontaktHore | |
---|---|
1.1 Organizácia | Štatistický úrad Slovenskej republiky |
1.2 Adresa | Miletičova 3, 824 67 Bratislava |
1.3 Kontaktná osoba | Jana Višňovská |
1.4 Odbor | Odbor štatistiky priemyslu |
1.5 Telefón | +421 2 50236 341; +421 2 50236 339 |
1.6 E-mail | info@statistics.sk |
2 Aktualizácia metaúdajovHore | |
---|---|
2.1 Dátum poslednej zmeny | 08.07.2020 |
3 Popis štatistikyHore | |
---|---|
3.1 Popis údajov | |
Ukazovatele získané štatistickým zisťovaním sú: A. Počet zamestnancovB. MzdyC. Odpracované hodinyNa základe vyššie uvedených informácii sa realizuje odhad počtu zamestnaných osôb. |
|
3.2 Klasifikačný systém | |
Štatistická klasifikácia ekonomických cinností (SK NACE Rev. 2) Klasifikácia štatistických územných jednotiek- NUTS 2010. |
|
3.3 Pokrytie štatistických oblastí a okruhov | |
Priemysel zahŕňa činnosti spojené s ťažbou a dobývaním, priemyselnou výrobou, dodávkou elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu a dodávkou vody; čistením a odvodom odpadových vôd, odpadov a služieb odstraňovania odpadov. |
|
3.4 Štatistické pojmy a definície | |
A. Počet zamestnaných osôb zahŕňa: Platenými zamestnancami sú tie osoby, ktoré majú zmluvu o zamestananí a ktorí sú na výplatnej páske podniku. Platení majitelia, študenti, pracujúci pracujúci doma, pracujúci na čiastočný úväzok, sezónni pracovníci na krátke obdobie sú tiež zahrnutí do tohto ukazovateľa. .Je počítaný ako priemerný počet zamestnancov. B. Mzdy a platy zahŕňajú mzdové náklady na celkový počet platených zamestnancov na výplatnej páske, odvod do sociálne poistenie. Zahŕňajú odmeny a bonusy zo zisku podniku, platby za nebezpečnú prácu. Patrí sem aj čiastočná položka na základe podnikového účtovníckeho systému. C. Priemerná nominálna mesačná mzda zahŕňa plnenia, ktoré pripadajú na základnú (tarifnú) mzdu stanovenú podľa mzdových predpisov vrátane základných zložiek zmluvných platov a miezd za nadčasy, náhrady miezd za neodpracovaný čas, mesačné a dlhodobé prémie a odmeny vyplatené v závislosti od výkonu a splnenia hodnotiacich kritérií, príplatky a doplatky za nadčasovú prácu, nočnú prácu, prácu v sobotu a nedeľu, sviatky, za zdraviu škodlivé prostredie, hluk, rizikovú a namáhavú prácu, naturálne mzdy vyjadrené v peňažnej forme a ostatné mzdy vo forme mzdových zvýhodnení, ktorých výška a periodicita sú vopred určené bez ohľadu na situáciu podniku. D. Odpracované hodiny zahŕňajú všetky hodiny, ktoré boli odpracované počas bežného obdobia (základná pracovná doba, nadčasy, hodiny odpracované počas nočnej práce, nedieľ alebo verejných sviatkov, hodiny počas krátkych prestávok, vrátane prestávok na kávu a čaj, času stráveného na služobnej ceste). Ukazovateľ nezahŕňa hodiny, ktoré boli vyplatené ale neodpracované ako sú napr. platená dovolenka počas roka, verejné sviatky, choroba, nehoda, štrajk, výluka alebočas na oddych. Odhad týchto položiek je realizovaný na populácii malých podnikov na základe štrťročných výberových zisťovaní a samostatne zárobkových osôb vykonávajúich ich podnikateľské aktivity na základe živnostenského listu podľa zákona 455/1991 ( údajmi je počet živnostenských licencií). Podnikateľský register slúži na identifikáciu jednotiek v populácii. Podnikateľský register je denne aktualizovaný aj z obchodného registra, z profesionálnych zväzov a z ministertiev. Podnikateľský register je aktualizovaný aj z daňového registra, z registra sociálnej poisťovne a zo štatistických zisťovaní. |
|
3.5 Štatistická jednotka | |
Podnik je sledovanou štatistickou jednotkou ako aj spravodajskou jednotkou. |
|
3.6 Cieľová populácia | |
Štatistickým zisťovaním PRIEM 1-12 sú oslovené spravodajské jednotky (podniky) zapísané do obchodného registra a vedené v registri organizácií ŠÚ SR s počtom zamestnancov 20 a viac osôb, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v divíziách 05-39 Štatistickej klasifikácie ekonomických činností NACE Rev.2 a vybrané významné spravodajské jednotky, ktorých hlavná činnosť je iná než priemyselná činnosť (cca. 30 spravodajských jednotiek) alebo tie, ktorých tržby presiahli 5 miliónov Eur. Za populáciu spravodajských jednotiek s počtom zamestnancov do 19 osôb (vrátane), zapísaných do obchodného registra a vedených v registri organizácií ŠÚ SR a za fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, ktorých počet sa zisťuje na základe počtu vydaných živnostenských oprávnení sa vykonáva odhad kombináciou údajov zo štvrťročného štatistického zisťovania. Register organizácií vedený Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa zákona NR SR č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov je zdrojom informácií o subjektoch populácie oslovovaných štatistickým zisťovaním. Do registra organizácií sa zapisujú právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia na základe údajov, ktoré Štatistický úrad Slovenskej republiky získava podľa zákona o štátnej štatistike a podľa ďalších osobitných zákonov.Register sa využíva na štatistické účely a údaje v ňom evidované sa aktualizujú denne z rôznych zdrojov napr. s informáciami zo štatistických zisťovaní, z údajov obchodného registra, sociálnej poisťovne a pod. |
|
3.7 Geografické pokrytie | |
Štatistickým zisťovaním sú pokryté všetky regióny územia Slovenskej republiky. Spravodajskú povinnosť majú subjekty, ktoré sú rezidentmi na území SR - to znamená, že spravodajská jednotka vykáže údaje za podnikateľskú činnosť vykonávanú na území SR, ale aj za činnosti vykonané v zahraničí, ku ktorým jej vznikajú vo vzťahu k SR daňové a ostatné odvodové povinnosti v súlade s platnou legislatívou. |
|
3.8 Časové pokrytie | |
Údaje sú dostupné od januára 2000 ako údaje neočistené, očistené o vplyv počtu kalendárnych dní a sezónne očistené údaje. |
|
3.9 Bázické obdobie | |
December 2015 = 100
Bázický rok 2015 = 100 je implementovaný počnúc dátami za január 2018.
|
4 Merná jednotkaHore | |
---|---|
Indexy
|
5 Referenčné obdobieHore | |
---|---|
Referenčným obdobím je mesiac.
|
6 Inštitucionálny mandátHore | |
---|---|
6.1 Právne akty a iné dohody | |
Spravodajská povinnosť predkladať štatistické výkazy subjektom vyplýva zo zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov (§ 18 ods. 3) a nie je možné ju odmietnuť (§ 18 ods. 8). Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. Štatistické zisťovanie Priem 1-12 je súčasťou Programu štátnych štatistických zisťovaní vydaného na trojročné obdobie v Zbierke zákonov SR.
|
|
6.2 Spoločné využívanie údajov | |
Štatistické informácie zo zisťovania sú zdrojom pre plnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z požiadaviek európskeho štatistického systému, požiadaviek medzinárodných inštitúcii, na zabezpečenie potrieb informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky. Štatistické výstupy sú v pravidelnej periodicite poskytované medzinárodným a národným organizáciám a to OECD, Spojené národy, Medzinárodný menový fond, Národná banka Slovenska, ústredným orgánom štátnej správy, Vláde SR, profesným a odborovým združeniam v priemysle. Údaje sú používané taktiež expertmi z národných účtov pri rýchlych odhadoch HDP. |
7 Štatistická dôvernosťHore | |
---|---|
7.1 Politika štatistickej dôvernosti | |
Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. V súlade so zákonom o štátnej štatistike č. 540/2001 Z.z. §2g a §30 nemôže ŠÚ SR zverejňovať dôverné štatistické údaje ale len informácie, ktoré vznikli sumarizáciou dôverných štatistických údajov, ktorá neumožňujú priamu alebo nepriamu identifikáciu spravodajskej jednotky.
Interný metodický pokyn Štatistického úradu SR č. SME 1/2015 |
|
7.2 Zaobchádzanie s údajmi | |
Štatistický úrad SR pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov v tabuľkách s agregovanými údajmi uplatňuje vo všetkých prípadoch pravidlo minimálnej frekvencie pre n = 3. Hodnoty v citlivých bunkách sú označené príznakom, rovnako ako aj ďalšie hodnoty v iných bunkách, ktoré nie sú citlivé a sú zvolené tak, aby sa takto nahradil čo najmenší počet buniek pri súčasnom zamedzení dostatočne presného výpočtu hodnôt citlivých buniek. Z tvaru a formátu publikovanej tabuľky nie je zrejmé, ktoré zo zakrytých buniek sú citlivé a ktoré nie. |
8 Politika zverejňovaniaHore | |
---|---|
8.1 Kalendár prvého zverejnenia | |
Kalendár prvého zverejnenia obsahuje časový rozvrh prvého publikovania vybraných ukazovateľov v najbližších 4 mesiacoch. Kalendár je aktualizovaný mesačne. Edičný program obsahuje základné informácie o vydávaných publikáciách, termínoch vydania a jazykovej verzii. Všetky publikácie sú k dispozícii na internetovom portáli Štatistického úradu SR.
Edičný program je dostupný na webovej stránke ŠÚ SR tu: |
|
8.2 Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia | |
Kalendár prvého zverejnenia je dostupný na webovej stránke ŠÚ SR tu: Údaje budú v deň uvedený v Kalendári prvého zverejnenia zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ a zároveň budú k dispozícii u hovorcu ŠÚ SR (tel. 02/50 236 553). Upozornenie na upresnenie termínov je tiež zverejňované na internetovej stránke ŠÚ SR. Užívatelia sú o existencii Kalendára prvého zverejnenia informovaní taktiež v jednotlivých tematických publikáciách.
|
|
8.3 Prístup používateľov k štatistickým informáciám | |
Prvé zverejnenie údajov má formu Informatívnej správy zverejnenej na internetovej stránke úradu. Podľa stanoveného princípu rovnakého prístupu ku všetkým užívateľom sú údaje v rovnakom čase dostupné pre všetkých a zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ a zároveň budú k dispozícii u hovorcu ŠÚ SR (tel. 02/50 236 553). |
9 Periodicita zverejňovaniaHore | |
---|---|
Absolútne hodnoty sú odosielané do Eurostatu za ukazovatele Zamestnanci, Mzdy a platy a Odpracované hodiny od roku 2000. Od roku 2017 sú odosielané údaje do Eurostatu v indexovej forme. Indexy za ukazovatele Zamestnaci, Mzdy a platy a Odpracované hodiny sú odosielané v mesačnej periodicite rovnako ostatným medzinárodným aj domácim užívateľom.
|
10 Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore | |
---|---|
10.1 Tlačové správy | |
Údaje sú v mesačnej periodicte zverejňované v elektronickej forme. - "Informatívne správy" podľa kalendára zverejňovania údajov. - "Priemysel“Vybrané ukazovatele a priemyselnáprodukcia"
|
|
10.2 Publikácie | |
"Priemysel“Vybrané ukazovatele a priemyselná produkcia" "Štatistickáspráva o základných vývojových tendenciách v ekonomike Slovenskejrepubliky" Počet zamestnaných osôb, mzdy a platy, priemerná nominálna mesačná mzda a odpracované hodiny v Slovenskej republike za rok 2017 – štvrťročný a polročný index vypočítavaný z mesačných údajov (porovnanie s rovnakým obdobím minulého roka =100). Počet zamestnaných osôb, mzdy a platy, priemerná nominálna mesačná mzda a odpracované hodiny v Slovenskej republike a rozdelený podľa počtu zamestnaných osôb za rok 2017 – štvrťročný a polročný index vypočítavaný z mesačných údajov (porovnanie s rovnakým obdobím minulého roka =100). |
|
10.3 On-line databázy | |
Verejná databáza |
|
10.4 Prístup k mikroúdajom | |
Užívateľom sú poskytované agregované údaje, mikrodáta nie sú zverejňované. |
|
10.5 Iné | |
Medzinárodné a národné organizácie majú zadefinované aj vlastné špecifické výstupy, ktoré sú poskytované najmä pre Medzinárodný menový fond, OECD, Spojené národy, Národná banka Slovenska, ústredným orgánom štátnej správy a iným významným rofesným a odborovým združeniam. |
|
10.6 Dokumentácia o metodike | |
Metaúdaje vybraných ukazovateľov sú diseminované v štruktúre ESMS. Metúdaje k štatistickým výstupom sú dostupné v elektronickej podobe. Sú pravidelne aktualizované príslušnými zodpovednými gestormi v zmysle metodických pokynov a smerníc. Pravidelne sa aktualizujú v databázach údajov a na portáli www.statistics.sk v ročnej periodicite. Každá publikácia obsahuje metodické vysvetlivky a kontakt na informačný servis ŠÚ SR. Na portáli ŠÚ SR sú zverejnené: -informácie o metaúdajoch v časti Metadata v príslušnej odvetvovej štatistike -štatistické formuláre vrátane metodických vysvetliviek ukazovateľov -metodické vysvetlivky v rámci Slovníka pojmov |
|
10.7 Dokumentácia o kvalite | |
Ku kompilácii štatistických výstupov existuje nasledovná interná projektová dokumentácia: -technické projekty v rámci Integrovaného štatistického informačného systému IŠIS - metodický pokyn pre aplikovanie matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovania MET-3/2012 -metodický pokyn - Indikátory kvality štatistických výstupov a štatistických procesov MET-2/2012 V súčasnosti sa v ročnej periodicite aktualizujú správy o kvalite za vybrané ukazovatele v súlade s ESS Handbook for Quality Reports (EQHQR) na základe požiadaviek Eurostatu v zmysle príslušnej legislatívy. Metodické správy o kvalite sú integrálnou súčasťou IŠIS a aktualizované v zmysle interných smerníc.
|
11 Riadenie kvalityHore | |
---|---|
11.1 Zabezpečovanie kvality | |
Deklarácia kvalityvyjadruje základné predstavy a záväzky predsedu a vrcholového manažmentu ŠÚ SR pre politiku kvality ŠÚ SR, ako aj zvyšovanie efektívnosti a účinnosti integrovaného systému manažérstva ŠÚ SR. Politika kvality vychádza z poslania Štatistického úradu poskytovať kvalitné a objektívne štatistické produkty a služby pri dôslednom dodržaní dôvernosti štatistických údajov s cieľom podporiť zvyšovanie informačného a intelektuálneho kapitálu zákazníkov. Týmto spôsobom prispieť k znižovaniu rizika v ich rozhodovacích procesoch a tak podporiť zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja a zvyšovania úrovne Slovenskej republiky ako súčasti EÚ. Poslanie je formulované v stratégii rozvoja Štatistického úradu SR.
Príručka kvality popisuje dokumentované postupy systému kvality, ktoré sa používajú pri budovaní, realizácii a neustálom zdokonaľovaní systému manažérstva kvality v Štatistickom úrade Slovenskej republiky. Obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001. Uplatnenie príručky v praxi zabezpečuje, že všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu vytváraných produktov sú plánované, riadené, preskúmavané, vyhodnocované a spĺňajú požiadavky akceptované v objednávke.
Základom celého systému manažérstva kvality je Kódex postupov pre európsku štatistiku.
|
|
11.2 Hodnotenie kvality | |
ŠÚSR vytvára technické projekty popisujúce zber údajov a jeho vyhodnotenie vrátane popisu štatistických kontrol a algoritmov v rámci integrovaného IŠIS. Proces zberu údajov je zabezpečovaný pracoviskami ŠÚ SR v regiónoch, ktoré v rámci elektronického zberu údajov zabezpečuje pomocou štatistických kontrol a algoritmov samotný proces zberu údajov.
|
12 RelevantnosťHore | |
---|---|
12.1 Potreby používateľov | |
Požiadavka vykonávať konzultácie s užívateľmi štatistických informácií je stanovená v samotnom Zákone o štátnej štatistike. Konzultácie pri príprave štátnych štatistických zisťovaní prebiehajú v rámci prípravy Programu štátnych štatistických zisťovaní. Program štátnych štatistických zisťovaní je všeobecne záväzný právny predpis, ktorý zostavuje Štatistický úrad Slovenskej republiky v súčinnosti s ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Obsahuje štatistické zisťovania organizované a vykonávané Štatistickým úradom Slovenskej republiky, ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Štatistický úrad Slovenskej republiky vydáva program štátnych štatistických zisťovaní vyhláškou v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Štatistická rada je stálym poradným orgánom predsedu ŠÚSR, ktorej úlohou je pripravovať a predkladať návrhy a odporúčania ku konceptom štatistických zisťovaní, konzultovať PŠŠZ. V praxi konzultácie s užívateľmi prebiehajú na bilaterálnej báze s cieľom získať informácie o požiadavkách a očakávaniach užívateľov. |
|
12.2 Spokojnosť používateľov | |
Štatistický úrad SR uskutočňuje od roku 2009 v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami. Cieľom prieskumov je zistiť spokojnosť zákazníkov s produktmi a službami ŠÚ SR, získať informácie o používateľoch, ich záujme a názore na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané skutočnosti sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR. Prieskum spokojnosti používateľov štatistiky s produktmi a službami ŠÚ SR v roku 2017
Jedným z hlavných cieľov stanovených v Stratégii rozvoja Štatistického úradu SR do roku 2017 je systematicky zvyšovať hodnotu inštitúcie a jej uznanie na národnej a medzinárodnej úrovni. Plnenie uvedeného cieľa úrad monitoruje aj pomocou ukazovateľov dôveryhodnosť ŠÚ SR a miera využívania poskytovaných informácií verejnosťou. ŠÚ SR uskutočňuje prieskumy dôveryhodnosti prostredníctvom externej nezávislej organizácie jedenkrát za 2 roky, so zámerom zabezpečiť objektívnosť a nespochybniteľnosť výsledkov z pohľadu verejnosti. |
|
12.3 Úplnosť štatistických informácií | |
100% Mesačne časové rady sú dostupné od januára 2000. |
13 Presnosť a spoľahlivosťHore | |
---|---|
13.1 Celková presnosť | |
Návratnosť u vyčerpávajúceho zisťovania za podniky s počtom zamestnancov 20 a viac, ktoré majú významný podiel na odvetví priemyslu je viac ako 95 %, preto aj celková presnosť štatistiky priemyslu je veľmi dobrá.
|
|
13.2 Výberové chyby | |
Výberové chyby sú zanedbateľné. Odchýlka nie je meraná.
|
|
13.3 Nevýberové chyby | |
Technický projekt spracovania údajov je súčasťou IŠIS. Tento projekt obsahuje popis všetkých logických dátových kontrol na úrovni mikrodát vykonaných počas elektronického zberu údajov. Samotný elektronický dotazník a informačný systém IŠIS poskytuje mnohé aritmetické a logické kontroly medzi premennými, ktoré rozlišujeme na závažné a informatívne. V prípade výskytu závažných chýb vo formulári tento nie je akceptovaný a s pomocou expertov z pracoviska sa dosahuje jeho správnosť tak, aby vstúpil do spracovania. Zapracované sú validačné kontroly automatického charakteru počas zberu a informatívne kontroly s cieľom zachytiť aj logické kontroly a väzby, znížiť mieru čiastkových neodpovedí, anomálii a outlierov. Účelom týchto nástrojov sa snažíme minimalizovať chyby už v samotnom zbere a následne počas spracovania údajov. V prípade neodpovede alebo položkovej neodpovede sa údaje imputujú údajmi z predchádzajúcich období napr. V prípade mesačných údajov maximálne 3 mesiace. Spracovanie na makroúrovní t. j. agregovaných údajov obsahuje ďalšie kontroly a samotnú analýzu agregátov na všetkých úrovniach spracovateľmi údajov. Návratnosť (október 2017)
|
14 Včasnosť a dochvíľnosťHore | |
---|---|
14.1 Včasnosť | |
Pre ukazovateľ Tržby nie sú rozdiely v termínoch pri rôznych agregovaných úrovniach (SR spolu, MIGy, špeciálne priemyselné zoskupenia, sekcie NACE , Triedy NACE, Skupiny tried NACE, ak sú relevantné). Údaje sú zverejňované cca. 43 deň po sledovanom období v súlade s termínmi uvedenými v Kalendári prvého zverejnenia |
|
14.2 Dochvíľnosť | |
Termíny zverejnenia boli dodržané.
|
15 Porovnateľnosť a koherentnosťHore | |
---|---|
15.1 Geografická porovnateľnosť | |
Ukazovatele Počet zamestnancov, Mzdy a platy a Odpracované hodiny sú kompilované za celé územie Slovenskej republiky.
|
|
15.2 Porovnateľnosť v čase | |
Údaje sú porovnateľné v celom časovom rade.
|
|
15.3 Prierezová koherentnosť | |
ŠÚSR vykonáva nasledovné analytické porovnávania údajov: -porovnávanie výsledkov z mesačných zisťovaní s výsledkami zo štvrťročných zisťovaní produkčných odvetví pre potreby národných účtov (slúžiacich pre rýchly výpočet HDP) -porovnanie s údajmi zo štrukturálneho podnikového zisťovania v ročnej periodicite -pravidelné každomesačné analýzy a diskusie expertov štatistiky priemyslu s expertami z národných účtov k monitorovaniu vývoja ekonomiky -porovnanie trendov vývoja STS ukazovateľov s výsledkami z konjunkturálnych prieskumov Výsledky porovnaní ukazujú vysokú úroveň porovnateľnosti údajov za populácia spravodajských jednotiek oslovovaných vyčerpávajúco t. j. oslovením všetkých jednotiek nad istý úroveň podľa stratifikačných kritérií. V prípade rozdielov medzi porovnávanými obdobiami a populáciami spravodajských jednotiek sú tieto predmetom ďalších analýz |
|
15.4 Vnútorná koherentnosť | |
Nie sú zaznamenané žiadne odchýlky.
|
16 Náklady a záťaž respondentovHore | |
---|---|
Nákladovosť a zaťaženosť na úrovni Európskych štatistických produktov je v kompetencii monitorovania Riaditeľskej skupiny pre zdroje v rámci Eurostatu.
|
17 Revízia údajovHore | |
---|---|
17.1 Politika revízií | |
Revízna politika upravuje základné pravidlá a všeobecné postupy uplatňované pri revíziách na v ŠÚSR a je stanovená v ROZ-3/2018. Rovnaká politika revízií sa uplatňuje voči národným a medzinárodným užívateľom. V zmysle revíznej politiky je pri revidovaných údajoch vždy uvedený dôvod resp. charakter revízie.
Politika revízií ako aj kalendár revízií je užívateľom dostupný na portáli ŠÚSR.
Rozlišujeme nasledovné revízie: z vecného hľadiska sa za dôvod revízie považuje Zapracovanie kvalitnejších údajov na základe kompletnejšieho zdroja, Spresnenie údajov v dôsledku aktualizácie sezónnych faktorov a zmeny bázického obdobia, spresnenie na základe presnejšej metodiky (v konceptoch, definíciách a klasifikáciách) a zmien v štatistických metódach, Vykonanie opráv v zdrojových údajoch a výpočtoch.
Z časového hľadiska delíme revízie na: Bežné revízie sú revízie bez zásadných úprav metodík. Ide spravidla o významnejšie opravy údajov vrátane veľkých hodnôt získaných z nových zdrojov. Uskutočňujú sa periodicky v presne stanovených termínoch, pre aktualizáciu mesačných a štvrťročných údajov, až do najbližšieho zverejnenia údajov. Ročné revízie sú revízie, ktoré sa robia ak sú dostupné všetky mesačné, štvrťročné údaje a už sú k dispozícii detailnejšie výsledky z ročných zisťovaní. Mimoriadne a veľké revízie sú revízie definitívnych údajov z dôvodu významných metodických zmien vyplývajúcich z revidovania metodík zo zmeny postupov štatisticko-matematických metód výpočtov alebo opráv údajov. Mimoriadna revízia môže mať za následok (napr. zmenou definície) narušenie časovej porovnateľnosti údajov |
|
17.2 Revízia údajov v praxi | |
Hlavným zdrojom informácií pre bežné revízie je získanie nových alebo revidovaných údajov od spravodajských jednotiek a z údajov štvrťročného podnikového zisťovania. Údaje revidované za posledné 3 mesiace štvrťroka sú zverejnené s nasledujúcimi predbežnými údajmi. Zverejnenie revidovaných údajov sa realizuje v termínoch stanovených v Kalendári revízií. |
18 Štatistické spracovanieHore | |
---|---|
18.1 Zdrojové údaje | |
Štatistickým zisťovaním PRIEM 1-12 sú oslovené spravodajské jednotky (podniky) zapísané do obchodného registra a vedené v registri organizácií ŠÚ SR s počtom zamestnancov 20 a viac osôb, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v divíziách 05-39 Štatistickej klasifikácie ekonomických činností NACE Rev.2 a vybrané významné spravodajské jednotky, ktorých hlavná činnosť je iná než priemyselná činnosť (cca. 30 spravodajských jednotiek) alebo tie, ktorých tržby presiahli 5 miliónov Eur. Počet spravodajských jednotiek: 2762 Za populáciu spravodajských jednotiek s počtom zamestnancov do 19 osôb (vrátane), zapísaných do obchodného registra a vedených v registri organizácií ŠÚ SR a za fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, ktorých počet sa zisťuje na základe počtu vydaných živnostenských oprávnení sa vykonáva odhad kombináciou údajov zo štvrťročného štatistického zisťovania. |
|
18.2 Periodicita zberu údajov | |
Mesačne
|
|
18.3 Zber údajov | |
Sekcia zberu a spracovania dát v priemysle a terénnych zisťovaní v Banskej Bystrici je zodpovedná za zabezpečenie zberu dát. Elektronický zber údajov je systém umožňujúci spravodajským jednotkám online vypĺňanie štatistických formulárov v integrovanom štatistickom informačnom systéme ŠÚ SR. Od 1.1.2016 vznikla spravodajským jednotkám (právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom) povinnosť elektronicky predkladať štatistické výkazy v zmysle novely zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 326/2014 Z. z. (ďalej len zákon), ktorá obsahuje nové pravidlá predkladania štatistických výkazov. Logické a obsahové kontroly sú realizované automaticky v rámci procesu zberu údajov v IŠIS
Vyplnený štatistický formulár má byť podaný elektronicky do 17. dňa po sledovanom období na webovej stránke www.statistics.sk. V prípad, že spravodajská jednotka nepredložila výkaz je kontaktovaná príslušným regionálnym pracoviskom zberu. V prípade veľkých spravodajských jednotiek je miera návratnosti veľmi
Základným krokom v procese hodnotenia zberu údajov z pohľadu miery neodpovedí je analýza populácie na status aktivity spravodajských jednotiek. Pre tieto účely je vytvorený zoznam kódov hodnotiacich aktivitu spravodajskej jednotky. Následne stanovujeme populáciu aktívnych jednotiek vstupujúcich do spracovania. |
|
18.4 Validácia údajov | |
Sekcia zberu a spracovania dát v priemysle a terénnych zisťovaní v Banskej Bystrici je zodpovedná za zabezpečenie zberu dát v zmysle kompletnosti zbieraných údajov s pomocou štatistických kontrol údajov. Rozlišujeme nasledovné kontroly:
1-Formálne kontroly realizované automaticky v procese zberu údajov
2-Neformálne kontroly, ktorých účelom je kontrola komplexnosti a vzťahov medzi premennými
Z pohľadu závažnosti chýb rozlišujeme medzi chybami: I-infomatívne chyby – poskytujú dodatočné informácie, ktoré sú potrebné pre proces kontroly a korekcie údajov. Poskytujú informáciu o prípadných prekročeniach stanovených hraníc, o čiastkovej neodpovedi atď. Z-závažné chyby – poukazujúce na konkrétne chyby, ktoré musia byť opravené alebo odôvodnené spravodajskou jednotkou
Podstatná časť týchto chýb je priamo vykonzultovaná pracovníkmi príslušného pracoviska ŠÚSR v kraji. |
|
18.5 Spôsob spracovania údajov | |
Imputácie sa realizujú z údajov spravodajskej jednotky z predchádzajúceho obdobia max. 3 mesiace po sledovanom období resp. nájdením donora.
|
|
18.6 Úprava údajov | |
Očisťovanie údajov o vplyv počtu pracovných dní a o vplyv sezónnosti sa realizuje nástrojom JDEMETRA+ and TRAMO-SEATS. |
19 PoznámkaHore | |
---|---|
|