1 KontaktHore | |
---|---|
1.1 Organizácia | Štatistický úrad Slovenskej republiky |
1.2 Adresa | Miletičova 3, 824 67 Bratislava |
1.3 Kontaktná osoba | Ľudmila Šišoláková |
1.4 Odbor | Odbor štatistiky priemyslu |
1.5 Telefón | +421 2 50236 341; +421 2 50236 339 |
1.6 E-mail | info@statistics.sk |
2 Aktualizácia metaúdajovHore | |
---|---|
2.1 Dátum poslednej zmeny | 24.02.2023 |
3 Popis štatistikyHore | |
---|---|
3.1 Popis údajov | |
Ukazovatele získané štatistickým zisťovaním PRIEM 1-12 sú: Nové zákazky (v Eur) Nové zákazky – domáce (v Eur) Nové zákazky z toho zahraničné (v EUR) z toho do krajín Eurozóny (18 krajín EÚ s menovou jednotkou EUR) z toho do krajín mimo Eurozóny |
|
3.2 Klasifikačný systém | |
Štatistickáklasifikácia ekonomických cinností (SK NACE Rev. 2) Klasifikácia štatistických územných jednotiek- NUTS 2010.
|
|
3.3 Pokrytie štatistických oblastí a okruhov | |
Priemysel zahŕňa činnosti spojené s ťažbou a dobývaním, priemyselnou výrobou, dodávkou elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu a dodávkou vody; čistením a odvodom odpadových vôd, odpadov a služieb odstraňovania odpadov.
|
|
3.4 Štatistické pojmy a definície | |
Zákazkami priemyselných výrobkov a prác sa rozumie hodnota objednaného množstva priemyselných výrobkov a prác (v dohodnutých cenách bez spotrebnej dane a bez DPH), ktorú má spravodajská jednotka zmluvne potvrdenú tuzemskými aj zahraničnými odberateľmi. Zákazkami sa rozumie aj výroba pre vopred známeho stáleho odberateľa, aj keď v tomto prípade nie je uzavretá zmluva. Zákazky vyjadrujú „zásobu práce“ spravodajskej jednotky pre nasledujúce obdobia. Tento modul vyplnia spravodajské jednotky, ktorých SKNACE Rev. 2 začína číslom 13, 14, 17, 20, 21, 24 až 30. Nové zákazky (r.1 až 3) - zahŕňajú novoprijaté potvrdené zákazky a dodatočné prírastky vplyvom zvýšenia objednaného množstva výrobkov a prác, resp. vplyvom zvýšenia cien, v sledovanom mesiaci. V riadku 2 sa vykáže hodnota potvrdených zákaziek zo zahraničia (z krajín EÚ aj mimo EÚ). V riadku 3 sa vykáže hodnota potvrdených zákaziek z krajín Eurozóny (pozri metodickú vysvetlivku k r. 3 v module 1).
|
|
3.5 Štatistická jednotka | |
Podnik je sledovanou štatistickou jednotkou ako aj spravodajskou jednotkou.
|
|
3.6 Cieľová populácia | |
Štatistickým zisťovaním PRIEM 1-12 sú oslovené spravodajské jednotky (podniky) zapísané do obchodného registra a vedené v registri organizácií ŠÚ SR s počtom zamestnancov 20 a viac osôb, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v divíziách 05-39 Štatistickej klasifikácie ekonomických činností NACE Rev.2 a vybrané významné spravodajské jednotky, ktorých hlavná činnosť je iná než priemyselná činnosť (cca 30 spravodajských jednotiek) alebo tie, ktorých tržby presiahli 5 miliónov Eur.
Počet oslovených spravodajských jednotiek (október 2018): 2 889
|
|
3.7 Geografické pokrytie | |
Štatistickým zisťovaním sú pokryté všetky regióny územia Slovenskej republiky. Spravodajskú povinnosť majú subjekty, ktoré sú rezidentmi na území SR - to znamená, že spravodajská jednotka vykáže údaje za podnikateľskú činnosť vykonávanú na území SR, ale aj za činnosti vykonané v zahraničí, ku ktorým jej vznikajú vo vzťahu k SR daňové a ostatné odvodové povinnosti v súlade s platnou legislatívou. |
|
3.8 Časové pokrytie | |
Údaje sú dostupné od januára 2008 ako neočistené a sezónne očistené údaje, dostupné v DATAcube. |
|
3.9 Bázické obdobie | |
Bázický rok 2015=100 je implentovaný od januára 2018. Indexy (deflované zákazky) sa počítajú na základe údajov vykázaných v cenách bežného roka po prepočítaní cenovými deflátormi na stále ceny (december 2015 = 100). |
4 Merná jednotkaHore | |
---|---|
Indexy, absolútne hodnoty |
5 Referenčné obdobieHore | |
---|---|
Referenčným obdobím je mesiac. |
6 Inštitucionálny mandátHore | |
---|---|
6.1 Právne akty a iné dohody | |
Spravodajská povinnosť predkladať štatistické výkazy subjektom vyplýva zo zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov (§ 18 ods. 3) a nie je možné ju odmietnuť (§ 18 ods. 8). Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. Štatistické zisťovanie Priem 1-12 je súčasťou Programu štátnych štatistických zisťovaní vydaného na trojročné obdobie v Zbierke zákonov SR. |
|
6.2 Spoločné využívanie údajov | |
Štatistické informácie zo zisťovania sú zdrojom na zabezpečenie potrieb informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky. Štatistické výstupy sú v pravidelnej periodicite poskytované Národnej banke Slovenska. Údaje sú používané taktiež expertmi z národných účtov pri rýchlych odhadoch HDP. |
7 Štatistická dôvernosťHore | |
---|---|
7.1 Politika štatistickej dôvernosti | |
Nariadenie (ES) No 223/2009 o európskej štatistike (odôvodnenie 24 a článok 20 ods. 4) z 11. marca 2009 (Ú. V. ES L 87, s. 164) stanovuje potrebu ustanoviť spoločné zásady a usmernenia na zabezpečenie dôvernosti použitých údajov na tvorbu európskej štatistiky a prístup k týmto dôverným údajom s náležitým zohľadnením technického vývoja a požiadaviek zákazníkov v demokratickej spoločnosti. Kódex postupov európskej štatistiky poskytuje ďalšie podmienky, ktoré štatistické úrady musia dodržiavať v oblasti ochrany dôverných štatistických údajov (zásada 5). ŠÚ SR zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. V súlade so zákonom o štátnej štatistike č. 540/2001 Z.z. §2g a §30 nemôže ŠÚ SR zverejňovať dôverné štatistické údaje, ale len informácie, ktoré vznikli sumarizáciou dôverných štatistických údajov, ktorá neumožňujú priamu alebo nepriamu identifikáciu spravodajskej jednotky. Zásady aplikácie ochrany dôverných štatistických údajov sú k dispozícii na webovej stránke ŠÚ SR na adrese: https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/services/infoservis/confidential |
|
7.2 Zaobchádzanie s údajmi | |
Štatistický úrad SR pri zabezpečovaní ochrany dôverných štatistických údajov v tabuľkách s agregovanými údajmi uplatňuje vo všetkých prípadoch pravidlo minimálnej frekvencie pre n = 3. Hodnoty v citlivých bunkách sú označené príznakom, rovnako ako aj ďalšie hodnoty v iných bunkách, ktoré nie sú citlivé a sú zvolené tak, aby sa takto nahradil čo najmenší počet buniek pri súčasnom zamedzení dostatočne presného výpočtu hodnôt citlivých buniek. Z tvaru a formátu publikovanej tabuľky nie je zrejmé, ktoré zo zakrytých buniek sú citlivé a ktoré nie. |
8 Politika zverejňovaniaHore | |
---|---|
8.1 Kalendár prvého zverejnenia | |
Edičný program obsahuje základné informácie o vydávaných publikáciách, termínoch vydania a jazykovej verzii. Všetky publikácie sú k dispozícii na internetovom portáli Štatistického úradu SR. Edičný program je dostupný na webovej stránke ŠÚ SR tu: |
|
8.2 Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia | |
Kalendár prvého zverejnenia je dostupný na webovej stránke ŠÚ SR tu: Údaje budú v deň uvedený v Kalendári prvého zverejnenia zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ .Upozornenie na upresnenie termínov je tiež zverejňované na internetovej stránke ŠÚ SR. Užívatelia sú o existencii Kalendára prvého zverejnenia informovaní taktiež v jednotlivých tematických publikáciách. |
|
8.3 Prístup používateľov k štatistickým informáciám | |
Prvé zverejnenie údajov má formu Informatívnej správy zverejnenej na internetovej stránke úradu alebo formou tlačovej besedy. Podľa stanoveného princípu rovnakého prístupu ku všetkým užívateľom sú údaje v rovnakom čase dostupné pre všetkých a zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ a zároveň budú k dispozícii u hovorcu ŠÚ SR (tel. 02/50 236 553). |
9 Periodicita zverejňovaniaHore | |
---|---|
Mesiac
|
10 Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore | |
---|---|
10.1 Tlačové správy | |
"Informatívne správy" podľa kalendáru zverejňovania údajov. |
|
10.2 Publikácie | |
Údaje v elektronickej forme sú zasielané do Národnej banky Slovenska.
|
|
10.3 On-line databázy | |
|
|
10.4 Prístup k mikroúdajom | |
Užívateľom sú poskytované agregované údaje, mikrodáta nie sú zverejňované. |
|
10.5 Iné | |
Národné organizácie majú zadefinované aj vlastné špecifické výstupy, ktoré sú poskytované najmä Národnej banke Slovenska, ústredným orgánom štátnej správy a iným významným profesným a odborovým združeniam. |
|
10.6 Dokumentácia o metodike | |
Metaúdaje vybraných ukazovateľov sú diseminované v štruktúre ESMS. Metúdaje k štatistickým výstupom sú dostupné v elektronickej podobe. Sú pravidelne aktualizované príslušnými zodpovednými gestormi v zmysle metodických pokynov a smerníc. Pravidelne sa aktualizujú v databázach údajov a na portáli www.statistics.sk v ročnej periodicite. Každá publikácia obsahuje metodické vysvetlivky a kontakt na informačný servis ŠÚ SR. Na portáli ŠÚ SR sú zverejnené: -informácie o metaúdajoch v časti Metadáta v príslušnej odvetvovej štatistike -štatistické formuláre vrátane metodických vysvetliviek ukazovateľov -metodické vysvetlivky v rámci Slovníka pojmov |
|
10.7 Dokumentácia o kvalite | |
Ku kompilácii štatistických výstupov existuje nasledovná interná projektová dokumentácia: -technické projekty v rámci Integrovaného štatistického informačného systému IŠIS - metodický pokyn pre aplikovanie matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovania MET-3/2012 -metodický pokyn - Indikátory kvality štatistických výstupov a štatistických procesov MET-2/2012 V súčasnosti sa v ročnej periodicite aktualizujú správy o kvalite za vybrané ukazovatele v súlade s ESS Handbook for Quality Reports (EQHQR) na základe požiadaviek Eurostatu v zmysle príslušnej legislatívy. Metodické správy o kvalite sú integrálnou súčasťou IŠIS a aktualizované v zmysle interných smerníc. |
11 Riadenie kvalityHore | |
---|---|
11.1 Zabezpečovanie kvality | |
Deklarácia kvalityvyjadruje základné predstavy a záväzky predsedu a vrcholového manažmentu ŠÚ SR pre politiku kvality ŠÚ SR, ako aj zvyšovanie efektívnosti a účinnosti integrovaného systému manažérstva ŠÚ SR. Politika kvality vychádza z poslania Štatistického úradu poskytovať kvalitné a objektívne štatistické produkty a služby pri dôslednom dodržaní dôvernosti štatistických údajov s cieľom podporiť zvyšovanie informačného a intelektuálneho kapitálu zákazníkov. Týmto spôsobom prispieť k znižovaniu rizika v ich rozhodovacích procesoch a tak podporiť zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja a zvyšovania úrovne Slovenskej republiky ako súčasti EÚ. Poslanie je formulované v stratégii rozvoja Štatistického úradu SR.
Príručka kvality popisuje dokumentované postupy systému kvality, ktoré sa používajú pri budovaní, realizácii a neustálom zdokonaľovaní systému manažérstva kvality v Štatistickom úrade Slovenskej republiky. Obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001. Uplatnenie príručky v praxi zabezpečuje, že všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu vytváraných produktov sú plánované, riadené, preskúmavané, vyhodnocované a spĺňajú požiadavky akceptované v objednávke.
Základom celého systému manažérstva kvality je Kódex postupov pre európsku štatistiku.
Kódex postupov pre európsku štatistiku
|
|
11.2 Hodnotenie kvality | |
ŠÚ SR vytvára technické projekty popisujúce zber údajov a jeho vyhodnotenie vrátane popisu štatistických kontrol a algoritmov v rámci integrovaného IŠIS. Proces zberu údajov je zabezpečovaný pracoviskami ŠÚ SR v regiónoch, ktoré v rámci elektronického zberu údajov monitorujú pomocou štatistických kontrol a algoritmov samotný proces zberu údajov.
|
12 RelevantnosťHore | |
---|---|
12.1 Potreby používateľov | |
Požiadavka vykonávať konzultácie s užívateľmi štatistických informácií je stanovená v samotnom Zákone o štátnej štatistike. Konzultácie pri príprave štátnych štatistických zisťovaní prebiehajú v rámci prípravy Programu štátnych štatistických zisťovaní. Program štátnych štatistických zisťovaní je všeobecne záväzný právny predpis, ktorý zostavuje Štatistický úrad Slovenskej republiky v súčinnosti s ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Obsahuje štatistické zisťovania organizované a vykonávané Štatistickým úradom Slovenskej republiky, ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Štatistický úrad Slovenskej republiky vydáva program štátnych štatistických zisťovaní vyhláškou v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Štatistická rada je stálym poradným orgánom predsedu ŠÚSR, ktorej úlohou je pripravovať a predkladať návrhy a odporúčania ku konceptom štatistických zisťovaní, konzultovať PŠŠZ. V praxi konzultácie s užívateľmi prebiehajú na bilaterálnej báze s cieľom získať informácie o požiadavkách a očakávaniach užívateľov. |
|
12.2 Spokojnosť používateľov | |
Štatistický úrad SR uskutočňuje od roku 2009 v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami. Cieľom prieskumov je zistiť spokojnosť zákazníkov s produktmi a službami ŠÚ SR, získať informácie o používateľoch, ich záujme a názore na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané skutočnosti sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR. Prieskum spokojnosti používateľov štatistiky s produktmi a službami ŠÚ SR v roku 2017
Jedným z hlavných cieľov stanovených v Stratégii rozvoja Štatistického úradu SR do roku 2020 je systematicky zvyšovať hodnotu inštitúcie a jej uznanie na národnej a medzinárodnej úrovni. Plnenie uvedeného cieľa úrad monitoruje aj pomocou ukazovateľov dôveryhodnosť ŠÚ SR a miera využívania poskytovaných informácií verejnosťou. ŠÚ SR uskutočňuje prieskumy dôveryhodnosti prostredníctvom externej nezávislej organizácie jedenkrát za 2 roky, so zámerom zabezpečiť objektívnosť a nespochybniteľnosť výsledkov z pohľadu verejnosti. |
|
12.3 Úplnosť štatistických informácií | |
100% Mesačné časové rady sú dostupné od januára 2008. |
13 Presnosť a spoľahlivosťHore | |
---|---|
13.1 Celková presnosť | |
|
|
13.2 Výberové chyby | |
Údaje sú získavané prostredníctvom vyčerpávajúceho zisťovania, preto výberové chyby neevidujeme.
|
|
13.3 Nevýberové chyby | |
Technický projekt spracovania údajov je súčasťou IŠIS. Tento projekt obsahuje popis všetkých logických dátových kontrol na úrovni mikrodát vykonaných počas elektronického zberu údajov. Samotný elektronický dotazník a informačný systém IŠIS poskytuje mnohé aritmetické a logické kontroly medzi premennými, ktoré rozlišujeme na závažné a informatívne. V prípade výskytu závažných chýb vo formulári tento nie je akceptovaný a s pomocou expertov z pracoviska sa dosahuje jeho správnosť tak, aby vstúpil do spracovania. Zapracované sú validačné kontroly automatického charakteru počas zberu a informatívne kontroly s cieľom zachytiť aj logické kontroly a väzby, znížiť mieru čiastkových neodpovedí, anomálii a outlierov. Účelom týchto nástrojov sa snažíme minimalizovať chyby už v samotnom zbere a následne počas spracovania údajov. V prípade neodpovede alebo položkovej neodpovede sa údaje imputujú údajmi z predchádzajúcich období resp. výberom donorov. napr. v prípade mesačných údajov maximálne 3 mesiace. Spracovanie na makroúrovní t. j. agregovaných údajov obsahuje ďalšie kontroly a samotnú analýzu agregátov na všetkých úrovniach spracovateľmi údajov.
Návratnosť (október 2018): 2 889
|
14 Včasnosť a dochvíľnosťHore | |
---|---|
14.1 Včasnosť | |
Pre ukazovateľ Nové zákazky nie sú rozdiely v termínoch zverejňovania rôznych agregovaných úrovní (SR spolu, MIGy, špeciálne priemyselné zoskupenia, sekcie NACE , Triedy NACE, Skupiny tried NACE, ak sú relevantné). Údaje sú zverejňované cca. 43. deň po sledovanom období v súlade s termínmi uvedenými v Kalendári prvého zverejnenia. |
|
14.2 Dochvíľnosť | |
Termíny zverejnenia boli dodržané. |
15 Porovnateľnosť a koherentnosťHore | |
---|---|
15.1 Geografická porovnateľnosť | |
Ukazovateľ Nové zakázky je kompilovaný za celé územie Slovenskej republiky. |
|
15.2 Porovnateľnosť v čase | |
Údaje sú porovnateľné v celom časovom rade. |
|
15.3 Prierezová koherentnosť | |
ŠÚSR vykonáva nasledovné analytické porovnávania údajov: -porovnávanie výsledkov z mesačných zisťovaní s výsledkami zo štvrťročných zisťovaní produkčných odvetví pre potreby národných účtov (slúžiacich pre rýchly výpočet HDP) -porovnanie s údajmi zo štrukturálneho podnikového zisťovania v ročnej periodicite -pravidelné každomesačné analýzy a konzultácie expertov štatistiky priemyslu s expertami z národných účtov k monitorovaniu vývoja ekonomiky -porovnanie trendov vývoja STS ukazovateľov s výsledkami z konjunkturálnych prieskumov Výsledky porovnaní ukazujú vysokú úroveň porovnateľnosti údajov za populácia spravodajských jednotiek oslovovaných vyčerpávajúco t. j. oslovením všetkých jednotiek nad istý úroveň podľa stratifikačných kritérií. V prípade rozdielov medzi porovnávanými obdobiami a populáciami spravodajských jednotiek sú tieto predmetom ďalších analýz.
|
|
15.4 Vnútorná koherentnosť | |
Nie sú zaznamenané žiadne odchýlky.
|
16 Náklady a záťaž respondentovHore | |
---|---|
Nákladovosť a zaťaženosť na úrovni Európskych štatistických produktov je v kompetencii monitorovania Riaditeľskej skupiny pre zdroje v rámci Eurostatu.
|
17 Revízia údajovHore | |
---|---|
17.1 Politika revízií | |
Rovnaká politika revízií sa uplatňuje voči národným a medzinárodným užívateľom. V zmysle revíznej politiky je pri revidovaných údajoch vždy uvedený dôvod resp. charakter revízie. Politika revízií ako aj kalendár revízií je užívateľom dostupný na portáli ŠÚSR. Z vecného hľadiska sa za dôvod revízie považuje
Z časového hľadiska delíme revízie na:
|
|
17.2 Revízia údajov v praxi | |
Hlavným zdrojom informácií pre bežné revízie je získanie nových alebo revidovaných údajov od spravodajských jednotiek, z údajov štvrťročného podnikového zisťovania. Údaje revidované za posledné 3 mesiace štvrťroka sú zverejnené s nasledujúcimi predbežnými údajmi. Zverejnenie revidovaných údajov sa realizuje v termínoch stanovených v Kalendári revízií. |
18 Štatistické spracovanieHore | |
---|---|
18.1 Zdrojové údaje | |
Štatistickým zisťovaním PRIEM 1-12 sú oslovené spravodajské jednotky (podniky) zapísané do obchodného registra a vedené v registri organizácií ŠÚ SR s počtom zamestnancov 20 a viac osôb, ktorých hlavná činnosť je klasifikovaná v divíziách 05-39 Štatistickej klasifikácie ekonomických činností NACE Rev.2 a vybrané významné spravodajské jednotky, ktorých hlavná činnosť je iná než priemyselná činnosť alebo tie, ktorých tržby presiahli 5 miliónov Eur.
Počet oslovených spravodajských jednotiek (október 2018): 2 889
|
|
18.2 Periodicita zberu údajov | |
Mesačne |
|
18.3 Zber údajov | |
Sekcia zberu a spracovania dát v priemysle a terénnych zisťovaní v Banskej Bystrici je zodpovedná za zabezpečenie zberu dát. Elektronický zber údajov je systém umožňujúci spravodajským jednotkám online vypĺňanie štatistických formulárov v integrovanom štatistickom informačnom systéme ŠÚ SR. Od 1.1.2016 vznikla spravodajským jednotkám (právnickým osobám, fyzickým osobám - podnikateľom) povinnosť elektronicky predkladať štatistické výkazy v zmysle novely zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení zákona č. 326/2014 Z. z. (ďalej len zákon), ktorá obsahuje nové pravidlá predkladania štatistických výkazov. Logické a obsahové kontroly sú realizované automaticky v rámci procesu zberu údajov v IŠIS Vyplnený štatistický formulár má byť podaný elektronicky do 17. dňa po sledovanom období na webovej stránke www.statistics.sk. V prípad, že spravodajská jednotka nepredložila výkaz je kontaktovaná príslušným regionálnym pracoviskom zberu. V prípade veľkých spravodajských jednotiek je miera návratnosti veľmi vysoká cca. 98%. Základným krokom v procese hodnotenia zberu údajov z pohľadu miery neodpovedí je analýza populácie na status aktivity spravodajských jednotiek. Pre tieto účely je vytvorený zoznam kódov hodnotiacich aktivitu spravodajskej jednotky. Následne stanovujeme populáciu aktívnych jednotiek vstupujúcich do spracovania. Návratnosť pre jedno zisťované obdobie je popísané v bode 13.3. Október 2018. |
|
18.4 Validácia údajov | |
Rozlišujeme nasledovné kontroly:
Z pohľadu závažnosti chýb rozlišujeme medzi chybami:
Podstatná časť týchto chýb je priamo vykonzultovaná pracovníkmi príslušného pracoviska ŠÚSR v kraji. |
|
18.5 Spôsob spracovania údajov | |
Imputácie sa realizujú z údajov spravodajskej jednotky z predchádzajúceho obdobia max. 3 mesiace po sledovanom období alebo nájdením donora. |
|
18.6 Úprava údajov | |
Očisťovanie údajov o vplyv sezónnosti sa realizuje nástrojom JDEMETRA+ and TRAMO-SEATS.
|
19 PoznámkaHore | |
---|---|
|