Mozilla Firefox (MF) a Chrome (CH)
Odporúča sa nainštalovať si vždy najnovšiu verziu, nie je to však podmienkou – zber by mal byť funkčný aj v starších verziách ( MF od v.21).
Vo všetkých prehliadačoch je nutné mať zapnuté Cookies a JavaScript, ktoré sú defaultne nastavené (default nastavenie je také, keď sa prehliadač pravé nainštaluje na PC a nič sa neprestaví).
Odporúčame pred prácou s eFormom vymazať vyrovnávaciu pamäť (cache) prehliadača – popísané v probléme „Nesprávna funkčnosť eFormu v Mozille Firefox“.
Internet Explorer (IE):
Treba minimálne Internet Explorer 9 (ale čím vyššia verzia, tým lepšie).
Pri IE je vhodné mať zapnutý režim kompatibility, t.j. vyššia verzia by mala byt kompatibilná s nižšou, t.j. to čo zobrazovala dobre nižšia verzia, tak zobrazí dobre aj vyššia verzia.
Žiadne špeciálne rozšírenia alebo nastavenia pre prehliadače nie je potrebne mať, len default nastavenia.
Ako odstranit cache
Riešenie:
Návod na riešenie je: Vymazanie vyrovnávacej pamäte prehliadačov pre prácu v eZber (pdf - 238 kB)
Pri práci s novým elektronickým zberom údajov neodporúčame používať prehliadač OPERA. Niektoré funkcionality formulára nemusia pod prehliadačom OPERA prebehnúť korektne.
Riešenie:
Odporúčané prehliadače pre prácu s novým elektronickým zberom: Mozilla Firefox (MF) a Chrome (CH) - odporúča sa nainštalovať si vždy najnovšiu verziu, nie je to však podmienkou - zber by mal byť funkčný aj v starších verziách ( MF od v.21) – viď „Nastavenie prehliadačov pre prácu v elektronickom zbere údajov“
Oznam „EJPAK0004W: Prihlásenie zlyhalo. Zadajte platné ID užívateľa a heslo.“
Riešenie:
Zisťovania Práca 2-04, Stav 3-04, Pen 3-04, Poi 3-04, Pin 3-04, Pen 5-01, Poi 5-01 po prihlásení sa a vyhľadaní formulára neponúkajú žiadny vyhľadaný formulár.
Riešenie:
Tieto zisťovania majú ako ďalší identifikátor doplnkový kód a spravodajská jednotka si vytvorí sama toľko formulárov (výkazov) pre vyplnenie, koľko ich musí na ŠÚ SR zaslať. Tieto formuláre sa vytvoria stlačením tlačidla „Nový výkaz“ a po vybratí obdobia sa formulár zobrazí. Po vyplnení formulára a uložení ako rozpracovaný (tlačidlo „Uložiť ako rozpracovaný“) alebo jeho odoslaní (tlačidlo „Odoslať“) sa k nemu môže spravodajská jednotka vrátiť cez tlačidlo „Hľadať“.
Červený oznam po otvorení výkazu „eForm nie je kompletne načítaný, prosím čakajte“
Riešenie:
Spravodajská jednotka musí počkať, pokiaľ sa eForm nenačíta kompletne a oznam nezmizne. V opačnom prípade nie je možné výkaz uložiť ako rozpracovaný, odoslať, ani vytlačiť. V prípade, ak sa eForm vôbec nenačíta, môže ísť o problém bezpečnostnej politiky firmy v prenose dát z internetových prehliadačov.
Oznam „eForm nie je kompletne načítaný, prosím čakajte“, po ktorom sa zobrazí nové okno „Upozornenie: skript nereaguje“.
Riešenie:
V prípade takéhoto upozornenia je potrebné stlačiť tlačidlo „Počkať“ a počkať dovtedy, kým sa formulár správne nenačíta. V opačnom prípade (ak sa stlačí tlačidlo „Ukončiť“) sa formulár nenačíta korektne a bude mať jednotlivé moduly graficky nesprávne zobrazené. Poznámka: V anglickej verzii prehliadača je namiesto tlačidla „Počkať“ tlačidlo „Continue“.
Načítanie eFormu trvá dlho, prípadne sa zobrazí oznam, že prehliadač je zaneprázdnený.
Riešenie:
Spomalenie načítania eFormu môže byť spôsobené nekorektným odhlásením sa pri poslednej práci s eFormom. Korektné odhlásenie musí prebehnúť z úvodnej stránky aplikácie („Štatistické formuláre“), nie z eFormu.
Odhlásenie sa priamo z eFormu je nekorektné (obr. nižšie), to znamená, že v pamäti prehliadača môžu zostať informácie o danom eForme, čo môže prehliadač spomaliť pri ďalšom načítaní eFormu
Pre korektné odhlásenie je potrebné vrátiť sa z eFormu späť na úvodnú stránku aplikácie „Štatistické formuláre“ tlačidlom „Späť bez uloženia“ alebo „Uložiť ako rozpracovaný“ a až potom sa odhlásiť z aplikácie (obr. nižšie).
Červený oznam na eForme: „Používateľ s prihlasovacím menom syneko bol prihlásený dňa 28.04.2014 o 13:17:44. Tento oznam sa zobrazuje v prípade, ak práca s elektronickým formulárom nebola korektne ukončená alebo je elektronický formulár otvorený na inom mieste.“
Riešenie:
Tento oznam sa zobrazí spravodajskej jednotke, pokiaľ nekorektne odíde z formuláru a to šípkou späť na internetovom prehliadači, alebo zatvorením internetového prehliadača bez predošlého odhlásenia sa z aplikácie Elektronický zber.
Takýmto nekorektným krokom sa v aplikácii aktivuje zámok na formulári pre konkrétnu spravodajskú jednotku. Zámok nedovoľuje pracovať na eForme a teda ukladať ako rozpracovaný, tlačiť alebo odosielať formulár. Pre spravodajské jednotky to znamená, že sa jej neuložili údaje, ktoré na výkaz typovala pred nekorektným odchodom z eFormu. Zámok systém automaticky odblokuje po 24 hodinách. Pri ďalšom vstupe už je možné s formulárom pracovať.
Spravodajské jednotky po obdržaní notifikačného mailu o aktivácii hesla majú otázky, či už majú prístupné formuláre na vypĺňanie, prípadne sa dotazujú, ako si sprístupniť nové obdobie pre vypĺňanie.
Riešenie:
Spravodajská jednotka po prihlásení sa do systému má k dispozícii všetky formuláre, ku ktorým má spravodajskú povinnosť. Pokiaľ nové obdobie ešte nevidí, je potrebné počkať, nakoľko jednotlivé obdobia sa pre spravodajské jednotky sprístupňujú postupne podľa termínov na predkladanie výkazov.
Spravodajská jednotka nevidí formulár zisťovania alebo nový výkaz na ďalšie obdobie.
Riešenie:
Ak spravodajská jednotka vôbec nevidí formulár zisťovania alebo nový výkaz na ďalšie obdobie, znamená to, že príslušné štatistické zisťovanie ešte nebolo publikované alebo nebolo pre spravodajskú jednotku sprístupnené. Je potrebné počkať na publikovanie štatistického zisťovania a sprístupnenie výkazu za dané obdobie.
Výkaz nie je možné odoslať alebo uložiť ako rozpracovaný v prípade tzv. „blokačnej chyby“. Upozornenie na túto chybu nájdete v okne s chybovými oznamami pod formulárom.
Riešenie:
Pri vypĺňaní výkazu musia byť vyplnené povinné položky označené hviezdičkou a musí byť dodržaný formát bunky (napr. desatinné miesto – ak číslo má byť celé, desatinná čiarka – ak sa zadá namiesto desatinnej čiarky bodka a pod.). Po oprave príslušnej položky je možné výkaz uložiť ako rozpracovaný alebo odoslať.
Pri tlači výkazu sa vytlačí prázdny výkaz, bez vyplnených údajov
Riešenie:
Pokiaľ si spravodajské jednotky chcú výkaz vytlačiť, je potrebné ho najprv odoslať, nakoľko iba uložený výkaz nie je ešte prenesený do databázy a preto sa vytlačí ako prázdny výkaz
V internetovom prehliadači InternetExplorer (IE) sa formulár nenačíta a objaví sa žltým podfarbený oznam internetového prehliadača o zablokovaní preberania súborov z tejto lokality.
Riešenie:
Spravodajská jednotka musí mať v internetovom prehliadači IE nastavené povolenie preberania súborov z lokality Štatistického úradu SR.
Nesprávne zobrazovanie eFormu alebo aj iných objektov, napr. číselníkov, formátov čísiel a iných metadát v Mozille Firefox .
Riešenie:
Pri internetových aplikáciách ako je aj IŠIS, je veľmi dôležité, aby si užívateľ pravidelne čistil vyrovnávaciu pamäť svojho prehliadača (ak to nemá nastavené na automatické čistenie), lebo to môže ovplyvňovať funkčnosť aplikácie. Napríklad v IŠISe to má vplyv na eForm, kde sa zle prejaví funkčnosť napr. ponuky číselníkov, ponúkajú sa aj neplatné položky číselníka (pamätá si to prehliadač z minulosti) a podobne.
Postup vyčistenia vyrovnávacej pamäte v internetovom prehliadači Firefox:
Ponuka Firefoxu: Možnosti – Možnosti
V novšej verzii Mozilla Firefox
Záložka: Spresnenie – Časť: Webový obsah vo vyrovnávacej pamäti – Tlačidlo: Vymazať teraz (Vyrovnávacia pamäť pre webový obsah aktuálne na tomto obrázku zaberá 721 kB miesta na disku – toto sa vyčistí a bude tam menšie číslo. Na obrázku nie je aktuálne vyrovnávacia pamäť veľmi preplnená, lebo bola vyčistená, má len 721 kB. Ak si užívateľ pravidelne nečistí túto vyrovnávaciu pamäť, tak tam môže mať obsah o rozsahu niekoľkých desiatok MB, napr. max. 350 MB má nastavenie tento prehliadač na obrázku – viď nastavenie: Obmedziť veľkosť vyrovnávajúcej pamäte na ........)