Konjunkturálne prieskumy sú zamerané na získanie výsledkov výberového kvalitatívneho prieskumu v priemysle, stavebníctve, vo vnútornom obchode a službách, vychádzajúce z názorov riadiacich pracovníkov na vývoj ekonomických a finančných ukazovateľov v sledovanom období.
Štatistický úrad SR realizuje prieskumy u obyvateľov prostredníctvom školených externých spolupracovníkov - anketárov. Anketárska sieť je alokovaná do 200 anketárskych pozícií na celom území Slovenska, tak aby bola implicitne zabezpečená reprezentatívnosť celoslovenských výskumov podľa veľkostnej skupiny obce a kraja. Podľa zadania výskumných projektov sa používajú výberové vzorky o rôznej veľkosti, pre rôzne základné súbory. Hlavnými výberovými metódami sú voľný kvótový výber so znáhodnením v poslednom kroku a náhodný výber. Preferovanou metódou zberu informácií je riadený štandardizovaný rozhovor pomocou dotazníka. Informácie sa zbierajú prostredníctvom poštových služieb alebo telefonicky. Vyplnené dotazníky sa po kontrole opticky snímajú, po dôkladnej kontrole dát a analýze reprezentatívnosti výberového súboru sa matematickoštatisticky spracovávajú. Získané výsledky sa analyzujú a na základe toho sa vypracúvajú správy, publikácie, články a informácie pre tlač, ktoré sú uverejňované v publikačnom rade Štatistického úradu SR Ostatné publikácie (Spotrebiteľský barometer, Konjunkurálne prieskumy) alebo na internete.