Ceny bytov vo väčšine krajských miest rástli, v priemere stáli od 83-tisíc v Trenčíne po 200-tisíc eur v Bratislave
Ceny bytov v roku 2022 rástli dynamicky vo všetkých krajských mestách, s výnimkou Žiliny, v štyroch krajských mestách bolo zdražovanie o viac ako pätinu. Súčasne krajské mestá starnú rýchlejšie ako je priemer Slovenska, podiel seniorov vo veku 65 a viac vo všetkých krajských mestách atakuje hranicu 20 %.
Priemerné realizačné ceny za kúpu bytu v siedmich z ôsmich krajských miest SR počas roka 2022 rástli, a to od 2 % do 30 %. Najdynamickejšie, o viac 20 %, vzrástli ceny v porovnaní s rokom 2021 v štyroch krajských mestách, a to v Košiciach, Banskej Bystrici, Prešove a v Trnave. Minimálny, len 2 % nárast cien bol v Trenčíne, ktorý je niekoľko rokov najlacnejším krajským mestom pri nadobudnutí bytu s cenou 83-tisíc eur. Jediným krajským mestom, v ktorom ceny medziročne klesli, bola Žilina, ceny bytov v porovnaní s rokom 2021 klesli o pätinu.
Uvedené údaje sú vybrané z ročnej aktualizácie štatistiky krajských miest. Priemerné realizačné ceny bytov sú zostavované z údajov o prevode z katastra nehnuteľností, a to bez rozdielu na vek či rozlohu bytu1). Správu zverejňuje Štatistický úrad SR pri príležitosti aktivít realizovaných počas mesiaca október k Európskemu dňu štatistiky s cieľom podporiť povedomie laickej i odbornej verejnosti o význame oficiálnych štatistík v spoločnosti.
Naďalej platí, že ceny bytov sa zásadne líšia medzi krajskými mestami. Okrem Trenčína medzi lacnejšie krajské mestá patrila tiež Žilina (102-tisíc eur) a Prešov (120-tisíc eur). Naopak, vo zvyšných piatich krajských mestách - v Nitre, Banskej Bystrici, Trnave, Košiciach a Bratislave ceny bytov prekročili úroveň 130-tisíc eur. Na prvom mieste najdrahších bytov v rámci SR sa dlhodobo umiestňuje hlavné mesto Bratislava, pričom priemerná cena pri kúpe sa v roku 2022 priblížila hranici 200-tisíc eur (193-tisíc).
V dlhodobejšom horizonte – za posledné 4 roky (odkedy sú dáta z katastra nehnuteľností dostupné) sa ceny v ôsmich mestách zvýšili od 13 % v metropole Považia, v Trenčíne, až po 63 % v Prešove.
Rozdiely v jednotkových cenách pri kúpe bytu
Cena pri kúpe bytu v prepočte na jeden meter štvorcový poukazuje na rozdiely medzi krajskými mestami ešte viditeľnejšie. Kým v Bratislave kupujúci v roku 2022 zaplatil za meter štvorcový bytu v priemere 3 390 eur, v Trenčíne iba 1 566 eur. Druhá najvyššia sadzba bola v Banskej Bystrici (2 875 eur za m2), kde sa cena zvýšila medziročne najvýraznejšie, o viac ako polovicu.
Starnutie v regionálnych metropolách sa prehlbuje
Starnutie populácie je v krajských mestách viditeľnejšie ako v menších mestách a na vidieku. Počet a podiel seniorov - obyvateľov vo veku 65 a viac rokov - v nich rastie výraznejšie. Aktuálne k 1. januáru 20232) malo všetkých osem krajských miest vyšší podiel seniorov medzi obyvateľmi ako samotná SR, seniori v celej populácii Slovenska tvorili podiel 17,9 %.
Najvyšší podiel seniorov malo krajské mesto Trenčín (22,4 %). Hranicu podielu 20 % seniorov v štruktúre obyvateľov mesta prekročili aj krajské mestá Banská Bystrica, Trnava a Nitra.
V dynamike starnutia viedli za posledných 5 rokov krajské mestá Banská Bystrica, Prešov a Žilina, v ktorých sa podiel seniorov zvýšil o 3 a viac percentuálnych bodov (p. b.), a to na aktuálnych 21,5 % v Banskej Bystrici, 19,9 % v Prešove a 19,7 % v Žiline. Naproti tomu, pomalšie sa podiel seniorov menil v Bratislave (od roku 2019 o 1,6 p. b. na súčasný podiel seniorov 19,7 %), pričom hlavné mesto bolo jediným z krajských miest, v ktorom tempo rastu poproduktívnej zložky obyvateľstva bolo dokonca nižšie ako tempo rastu v rámci Slovenska (1,8 p. b.).
Budovanie cyklistických trás v krajských mestách
Najviac cyklotrás3) pribudlo v hlavnom meste, od roku 2019 sa predĺžili o viac ako 55 km na takmer 170 km v roku 2022. Cesty pre cyklistov pribúdali v ostatných krajských mestách menej výrazne, v Košiciach o 15 km, v Nitre o takmer 14 km, v Trenčíne o skoro 13 km. Metropola východného Slovenska, Košice, si však dlhodobo drží prím v ponuke pre cyklistov, aktuálne mala jej cyklosieť celkovo viac ako 190 km. V ostatných krajských mestách celková dĺžka cyklotrás v roku 2022 nepresahovala 40 km.
- 1) údaje o realizačných cenách bytov čerpá Štatistický úrad SR od r. 2021 zo zmlúv evidovaných v katastri nehnuteľností, teda z cien získaných z reálne uskutočnených predajov evidovaných katastrom (databáza spravovaná Úradom geodézie, kartografie a katastra SR/ UGKK SR), zdroj zachytáva všetky transakcie spojené s predajom nehnuteľností zapísané v danom štvrťroku do katastra bez ohľadu na vek a rozlohu nehnuteľností
- 2) údaje k 1. januáru sú rovnaké ako údaje k 31. decembru predošlého roka, výnimkou sú údaje k 1. januáru 2021, ktoré vychádzajú zo sčítania obyvateľov, domov a bytov a nie sú totožné s údajmi k 31. decembru 2020
- 3) údaje o rozsahu cyklotrás sú poskytnuté od mestských úradov
- 8.1 Mestská štatistka
- Populácia k 1. januáru - mestá [om3701rr]
- Vybrané ukazovatele veku k 1. januáru - mestá [om3703rr]
- Životné podmienky - mestá [st3701rr]
- Doprava - mestá [do3701rr]
- Informačný panel Krajské mestá